Jason Moran - AIR og saxofonlegende Charles Lloyd til Moldejazz

Stjernepianist Jason Moran blir Artist In Residence og saxofonlegende Charles Lloyd kommer til Moldejazz!
Moldejazz kan presentere en av jazzens største talenter, den amerikanske pianisten Jason Moran, som årets Artist In Residence. Moran vil gjøre fem svært forskjellige konserter under årets festival. Klar for Moldejazz er også saxofonlegenden Charles Lloyd som kommer med det kritikerroste «Sangam». Et av New Yorks store jazzikoner, Tim Berne, med sitt prosjekt Snakeoil blir også å finne på årets utgave av Moldejazz. Det samme blir Ytre Suløens jass-Ensemble og Union Rythm Kings.

Sist oppdatert: 05.07.2013

Jason Moran - Artist in Residence 2013
Helt siden pianisten Jason Moran entret musikkscenen på slutten av 1990-tallet har han vist seg som noe langt mer enn en fantastisk utøver. Han er en reflektert og til tider provoserende tenker, en musiker som stadig vekk tar nye sjanser og som peker ut nye veier og retninger i dagens jazz. Moran har markert seg som en pianist uten tekniske begrensinger, han er en strålende improvisator, en spennende komponist og arrangør og en bandleder med særlige kvaliteter. Som Artist in Residence kommer vi til å få møte Jason Moran på fem konserter som viser ulike sider ved hans store talent.

Åpningskonserten «In My Mind» er en multimedial konsert og er Jason Moran sin hyllest til og utforsking av musikken til en av hans største inspirasjonskilder, pianisten Thelonious  Monk.

Bandwagon er Jason Morans faste trio gjennom mer enn ti år. Trommeslageren Nasheet Waits er mannen "alle" vil spille med, men tross dette har han hele tiden prioritert Morans trio høyt. Sammen med bassist Tarus Mateen og Moran selv bidrar han til et band som Bjørn Stendahl i Jazznytt beskriver slik: - musikerne bryter inn i hverandres sololøp.....uortodokst formskapende...og fordi de kjenner hverandre så godt blir dette svært vellykket.....i et energisk og bluesmettet uttrykk.

Moran avslutter Moldeoppholdet med konsert i Molde Domkirke  sammen med sin kone, sangeren Alicia Hall Moran. I tillegg er ytterligere to konserter under planlegging.

Charles Lloyd - "SANGAM"
Charles Lloyd er en av jazzens unike personligheter. På sekstitallet gjorde han "Forest Flower", med bl a Keith Jarrett, en av de første jazzplatene som solgte over en million eks. Bandet hans var blant de første jazzgruppene som spilte på legendariske Fillmore Auditorium i San Francisco. I det han var i ferd med å bli jazzens nye superstjerne, trakk Lloyd seg bort fra en stressende musikkverden. Etter ti år nærmest i isolasjon var han tilbake, og har siden vært blant jazzens mest profilerte bandledere. Tonekvaliteten er en viktig del av Charles Lloyds musikalske signatur, på samme måte som hos tidligere storheter som Lester Young og Ben Webster . I dagens jazz har sound til dels kommet i skyggen av teknikk, men som Lloyd sier: "Without a good sound, all those notes don't really mean anything". Til Bjørnsonhuset 17. juli kommer Lloyd med bandet "Sangam", som har fått strålende kritikker overalt.

Charles Lloyd -  saxofoner, fløyte, Zakir Hussain - tablas, Eric Harland - trommer

Tim Berne Snakeoil
Saxofonisten og komponisten Tim Berne ble i fjor rangert på topp 10 da magasinet Time Out kåret viktige jazzikoner i New York.  Berne har vært en sentral musiker i downtown scenen i NYC siden tidlig på 1980-tallet. Hans nye band «Snakeoil» kom med en innspilling på ECM i fjor og fikk svært positive anmeldelser fra en samlet musikkpresse. Frihet og disiplin har alltid vært sentrale element i Bernes musikalske univers, dette opplever vi også med «Snakeoil». All musikken er skrevet av Berne og er preget av kompositorisk stramhet og åpen kollektiv improvisasjon. Her er det stor variasjon, med lange meditative strekk, røffe utblåsninger og intrikate rytmiske strukturer.

Tim Berne - altsax, Oscar Noriega - klarinetter, Matt Michell - piano og Ches Smith - trommer/perk.

«Tradjazz i kjelleren»
«Tradjazz i kjelleren» er benevnelsen på det nye konserttilbudet Moldejazz åpner i 2013 i tradisjonsrike Alexandrakjelleren. Musikken er New Orleans-jazz slik Moldejazz har presentert den i «New Persperation Hall», eneste forskjell er at mattilbudet er tatt bort slik at dette blir et rent konsertsted. Stemningen vil bli minst like «svett» i Alexandrakjelleren og da stedet har begrenset kapasitet kan riften om billettene bli stor. Ytre Suløens Jass-Ensemble og Union Rythm Kings deler uka i Alexandrakjelleren mellom seg.

Ytre Suløens Jass-Ensemble
Ytre Suløens Jass-Ensemble har de siste årene gjennomgått en stor grad av fornyelse. Kåre Nymark jr overlot trompeter-rollen til Sturla Hauge Nilsen og trombonist Jan Inge «Mella» Melsæter  er erstattet av Andreas Rotevatn. I fjor kom Kristoffer Tokle inn etter at mangeårig trommeslager Ottar Andersen døde. De nye medlemmene har bidratt til å fornye «Ytre Suløen-sounden», samtidig som de er tro mot bandets musikalske ide. De byr på en spennende blanding av ragtime, gospel, karibisk musikk, blues og swing. New Orleans-musikken har alltid vært fundamentet for bandet, og med vokalist Tricia Boutté, som selv er født og oppvokst i havnebyen ved Mississippis utløp, kommer historien enda nærmere.

Jens Arne Molvær - klarinett, Einar Aarø - banjo, Morten Gunnar Larsen - piano, David Gald - tuba, Sturla Hauge Nilsen - trompet, Andreas Rotevatn - trombone, Kristoffer Tokle - trommer og Tricia Boutté-Langlo - vokal.

Union Rhythm Kings
Et treffende navn på et band som spiller tradisjonell New Orleans-jazz og som har kommet sammen på tvers av generasjoner og landegrenser. «Rytmekongene» ble startet i 2007 etter initiativ fra trombonist Kristoffer Kompen. Bandet består av en herlig blanding erfarne og unge lovende skandinaviske jazzmusikere som her gjort seg sterkt bemerket i en rekke sammenhenger innenfor tradisjonell jazz.

Bent Persson (SE) - trompet, Frans Sjøstrøm (SE)- bass-saxofon, Morten Gunnnar Larsen (NO) - piano, Jacob Ullberger (SE) - banjo og gitar, Lars Franck (NO)- klarinett/saxofon, Kristoffer Kompen (NO) - trombone.

Billetter i salg nå via Posten, Billettservice tel 815 33 133, www.billettservice.no og www.moldejazz.no

For ytterligere informasjon kontakt: Festivalsjef Jan Ole Otnæs - tlf 91 88 53 93