Kristin Asbjørnsen er en av de mest originale og kritikerroste stemmene i norsk jazz, pop og verdensmusikk og er alltid en stor opplevelse å høre live. Gjennom to tiår har hun markert seg som en genuin formidler av afroamerikanske spirituals, der det spesielle nærværet i hennes sang, stemmeimprovisasjon og groove er gjennomgående.
I'll Meet You in the Morning (2013) tar, i likhet med Wayfaring Stranger - A Spiritual Songbook (2006), utgangspunkt i en samling spirituals Asbjørnsen i 1990 arva etter den afroamerikanske sangeren Ruth Reese. Disse vandringssangene - skapt av de afrikanske slavene i statene - rommer livstemaer som alltid er aktuelle. Kristin har gått i dialog med stoffet både som sanger og som låtskriver og med sitt suverene ensemble ligger det til rette for en særdeles kraftfull og vakker konsert på Moldejazz 2014.
Ensemblet består ved siden av Kristin Asbjørnsen på vokal, av Olav Torget - gitarer og vokal, Gjermund Silset - kontrabass, el. bass og vokal, Rune Arnesen - trommer og vokal, Anders Engen - gitar, perkusjon og vokal, Monica Ifjilika - kor, David Solheim - lyd og Tor Ditlevsen - lys
I tillegg til ensemblet ryddes det også plass på scenen for reunion mellom Asbjørnsen og den sørafrikanske a capella-gruppa Ladysmith Black Mambozo. Sist de var på veien sammen, var i regi av Rikskonsertene og det sørafrikanske Kulturrådet i 2010.
Asbjørnsen ble invitert med som gjestevokalist på en turné til ulike townships i Sør-Afrika. Ladysmith Black Mambazo, som i sin tid ble starta av Joseph Shabalala, har over femti år bak seg, og er Sør-Afrikas mestselgende gruppe. De har samarbeida med en rekke store musikere, blant annet var de med på Paul Simons suksessalbum Graceland (1986).
- Det er gøy at vi får til dette under årets Moldejazz. Vi har lenge prøvd å videreføre samarbeidet, sier Asbjørnsen til Moldejazz.no.
- Jeg ser fram til en ny musikalsk reise sammen med så fine sangere og mennesker. Settingen blir en ganske annen enn i Sør-Afrika, hvor vi utelukkende sang accapella. Denne gangen skal gruppen i større grad inngå i mitt ensemble og med mitt repertoire. Dette blir derfor både en gjenopptagelse og videreutvikling.
- Det gir mening at markeringen skjer gjennom afroamerikanske spirituals, livssanger som i seg selv lyser håpefullt, av kraft og forsoning, sier Asbjørnsen.
Ladysmith opererer innenfor to tradisjonelle vokal-retninger som har vokst fram blant zuluer i Sør-Afrika, kjent som isicathamiya og mbube.
I likhet med Asbjørnsen har Ladysmith jobba med musikk med afroamerikanske røtter, men der Asbjørnsen benytter seg av instrumenter og dessuten henter mange impulser fra den samme musikkens røtter i Vest-Afrika, er altså Ladysmith forankra i en a capella-tradisjon på en helt annen kant av kontinentet.
- Vi står i svært ulike musikktradisjoner, men vi deler også mye og jeg gleder meg til å høre lyden av stemmene våre sammen igjen. Våre uttrykk vil både gå i dialog og stå i kontrast, sier Asbjørnsen.
- Moldejazz har vært en viktig arena for meg gjennom hele karrieren. Første gang jeg spilte der var i 1992 sammen med Tord Gustavsen. Vi slapp til på scenen selv om vi ikke en gang hadde begynt på jazzlinja enda. Molde har fulgt meg siden, og speiler sånn sett min egen musikalske utvikling svært godt.
Om I'll Meet You in the Morning skrev dagbladet "vakkert, vakkert, og totalt uten fakter. Den som ikke blir rørt av denne musikken, må skaffe seg et nytt hjerte."
Med sørafrikansk sanggruppe, et heftig band og Asbjørnsens gåsehudframkallende stemme, blir konserten på Bjørnsonhuset en opplevelse av slaget du ikke vil gå glipp av.