Enkelte kan huske ham som frontmann for turborock-bandet Span på begynnelsen av 2000-tallet. De fleste har fått med seg hans solovending i favør av blues og soul et knapt tiår seinere. Ved hjelp av live sampling, kan Bernhoft bygge opp et helt lite orkester. Enkelt forklart legger han små selvrepeterende slynger av seg selv, lag på lag, til de danner en låt. En fordømt grovy og god låt. En låt du, tar vi klisjeene fatt, både kan danse og gråte til.
Kjappfingret blues, funky riff og soula vokal, og altså den særegne samplinga
av seg selv. Oppskriften har vakt begeistring også utafor riktets grenser.
Blant annet har det blitt oppstyr i millionklass på YouTube,
og ett og annet besøk på amerikanske talk
shows, deriblant The Ellen DeGeneres
Show og Conan.
Da han i 2012 spilte for fullt amfi på Roskilde-festivalen, skrev VGs Stein
Østbø følgende, ekstatiske ord:
" Om noen skulle være i tvil - Jarle Bernhofts status som en av landets fremste
soloartister er til de grader fortjent. Akkurat dèt beviste han til fulle på
Roskilde i går."
Om Berhofts andre soloutgivelse, og så langt siste album, Solidarity Breaks (2011), skreiv den danske utgaven av
musikkmagasinet Gaffa at "nu kommer hr. Berntoft tilbage stærkere end
nogensinde. Et musikalsk talent i verdensklasse. Intet mindre."
Fredag 14. februar kom første smakebit fra Bernhofts neste album, Islander, som kommer 28. april. En ganske så god pekepinn på hva vi kan forvente oss på Romsdalsmuseet. Sjekk ut "Come Around". Et lite sola fyrverkeri som like greit kunne ha kommet ut i 1974 som 2014.