Sia That Great October
Sound kom ut i 2002, har Thomas Dybdahl vært kongen av lavmælt gitarmelankoli.
Med Waiting for That One Clear Moment
(2010) tok Dybdahl et skritt i retning soulen, et landskap sisteskiva, What's Left is Forever (2013), er med på
å befeste ham i. Eller sagt med Stein Østbø i VG sine ord:
"What's Left Is Forever» er en triumf (...) for låtskriveren og sangeren Thomas
Dybdahl."
Singelen "But We Did" fra What's Left is
Forever har gått i heftig rotasjon på norske radiokanaler. Med ambisjon om
gjennomslag også i USA, spilte Dybdahl inn sistealbumet i Henson Recording
Studios i Los Angeles, med ingen ringere enn den sagnomsuste produsenten Larry
Klein bak spakene. Klein har i sin tid jobba med blant andre Joni Mitchell,
Shawn Colvin og Herbie Hancock.
I forbindelse med at også Trondheim Jazzorkester og
Kristoffer Lo gjester festivalen, har praten gått mellom Dybdahl og Ola
Kvernberg (som er med i Los utgave av Trondheim Jazzorkester). De to
melankolikerne har tidligere spilt sammen ved flere anledninger, og også denne
gang blir Kvernberg, en av våre mest kreative fiolinister, å se på scenen med
Dybdahl.
Bandleder, komponist og fiolinist Kvernberg har gjort det svært godt de siste
åra.
Albumet og stykket Liarbird (2011), gav Kvernberg
Spellemannsprisen for beste jazzalbum, og i 2012 ble han tildelt Kongsberg
jazzfestivals musikerpris. Vi kan også legge til at han i fjor sommer fikk
Amanda for musikken han komponerte til spillefilmen Jag etter vind. Kvernberg slapp i fjor høst skiva Northern Tapes.
Kvernberg og Dybdahl deler melankolien, men også evnen til å leke seg, til å
utfordre, være seg gjennom flørt med uvante sjangere, eller ved å elektrifisere
og forvrenge sine instrumenter - og dermed våre forventninger.
Thomas Dybdahl (gitar og vokal), Ola Kvernberg (fiolin), Eirik Lye (bass), Øyvind Jakobsen (trommer), Sebastian Waldejer (gitar og tangenter) og Ådne Sæverud (orgel).