At Ola Kvernberg er en musiker og komponist i konstant utvikling og med en stadig utvidende horisont, er det ekspansive verket Mechanical Fair et godt eksempel på. Verket var opprinnelig skrevet for kvintett for Kongsberg Jazzfestival som takk for DNB-prisen han mottok i 2012. Etter ukevis med massiv øving hadde verket premiere på Kongsberg under jazzfestivalen i 2013, og ble strålende mottatt.
I ettertid har Mechanical Fair ekspandert både med nyskrevet materiale så vel som med ytterligere musikere. Trondheimssolistene hengte seg på og ble raskt en godt integrert og viktig del av verket. Beviset på nettopp dette forelå på albumet The Mechanical Fair som kom ut på Jazzland Recordings i 2014. Med Mechanical Fair kombineres utforskende jazz og kammerorkester med musikalske følere ut mot samtidsmusikk og mere til, og resultatet er dynamisk, ambisiøst og fascinerende.
Kvernberg åpnet konserthøsten 2015 på Nasjonal Jazzscene i Oslo med nok en fremføring av Mechanical Fair, ikke overraskende nok en gang til stor jubel. Ting kan tyde på på at materialet og konserten vil ta et nok et nytt steg og nå nye høyder når Ola Kvernberg med Mechanical Fair åpner Moldejazz 2016 på Bjørnsonhuset mandag 18. juli kl 18.00.
Noen togreiser er råere enn andre, Steamdome er en av dem. De første to stasjonene på reisen er Trondheim Jazzfestival 8. mai og Moldejazz 19. juli. De to festivalene har i samarbeid bidratt til å realisere prosjektet som får urframføring i Trondheim og blir en del av Ola Kvernbergs konsertrekke som Artist In Residence på Moldejazz.
Tittelen på Ola Kvernbergs nyeste prosjekt er ikke tilfeldig valgt. Steamdome er rendyrket perkussiv musikk. Progressiv og brutalt fremadstormende som et løpsk tog. Livsbejaende, surrealistisk og svulmende som Sergio Leones spaghettiwesterns. Ola Kvernbergs forrige utgivelse, suiten The Mechanical Fair, ble med sin særegne miks av klassisk og rytmisk musikk omtalt som "et mesterverk" og "den beste filmen du ikke får se i år" da den ble utgitt i 2014. Steamdome skifter spor og raser inn i et landskap hvor rytmemønstre, puls og groove dominerer. Sjangeren "fenalårswestern" ble brukt for å beskrive den orkestrale forløperen. Beskrivelsen passer muligens enda bedre nå. Med tre av landets mest nyskapende trommiser ombord, byttes buer, strenger og harpiks ut med stikker, metall og og et vell av trommer. Steamdome damper av visuell energi. Musikken snor seg mellom steile klipper, enorme panorama, krappe svinger, stup og nattlandskap hvor det eneste holdepunktet du har, er den suggerende rytmen fra et tog som aldri stanser.
Ola Kvernberg har håndplukket et hardtslående maskineri av musikere til Steamdome. Lokomotivet drives framover av trommisene Erik Nylander (Mechanical Fair, Liarbird), Børge Fjordheim (Morten Abel, Sivert Høyem, Monica Heldal) og Hans Hulbækmo (Broen, Atomic, Moskus) sammen med bassist Nicolai Hængsle Eilertsen (BigBang, Elephant9, Band of Gold). Foruten Ola Kvernberg selv på fele, bratsj m.m. sørger gitaristen og altmuligmannen Øyvind Blomstrøm (El Cuero, Odd Nordstoga, Stein Torleif Bjella), den nytenkende organisten Daniel Buner Formo (Trondheim Jazzorkester, Kobert, Formo Tre & Metall), lydmann Tor Breivik og lysdesigner Ingrid Skanke Høsøien for at alt går på skinner.
Ola Kvernberg og Joshua Redman
Kvernberg er Artist in Residence på Moldejazz 2016, og blant mange prosjekter er det nå klart for en helt spesiell konsert på duo med en av verdens fremste saksofonister, Joshua Redman
Da Ola Kvernberg ble hyra som Artist in Residence på Moldejazz var det klart at han i løpet av uka skal utfordres både gjennom å videreføre tidligere prosjekter og skape nye konstellasjoner. Blant det siste er et helt spesielt duo- møte med Joshua Redman, saksofongiganten som også har vært Artist in Residence i Molde.
Ola forteller videre at han ikke har planlagt så mye av konserten ennå, men «vi er begge glade i melodier, sjøl om vi er improvisatorer, så det kan bli noe melodiøst, kanskje kombinert med friere innslag. Jeg treffer Joshua når vi turnerer i Europa med Trondheim Jazzorkester i mars, og da skal vi snakke nærmere sammen om hvordan vi legger opp konserten».
I tillegg til dette har det lenge vært klart at Kvernberg står for Moldejazz' åpningskonsert med en utvidet og bearbeidet versjon av storverket «Mechanical Fair», at han avslutter festivalen på kirkekonsert med trioen Ola/Kirsti/Erik, og at han spiller Break of Day in Molde-konsert sammen med søster og folkemusiker Jorun Marie Kvernberg. Flere konserter blir offentliggjort i nær framtid.
Samarbeidet mellom den allsidige sangeren Kirsti Huke og Ola Kvernberg strekker seg tilbake til 2010, og var opprinnelig del av Nasjonal Jazzscenes «Session»-serie. Med fiolin, bratsj, mandolin, piano, Fender Rhodes, perkusjon og loop-bokser tolket de to på finurlig vis kjente og ukjente låter som ABBA, Nick Cave, The Velvet Underground og Nick Drake.
Det som lenge virket å ha vært et eksklusivt prosjekt som altfor få hadde vært heldige å få med seg, har nylig fått nytt liv samt et ytterligere medlem i form av trommeslager Erik Nylander. Med stor følsomhet, respekt for originalmaterialet samt kløkt, kreativitet og oppfinnsomme arrangementer har repertoaret også utvidet seg til å blant annet inneholde sanger av Beach Boys og Nina Simone. Det skal med andre ord ligge til rette for en fengslende og kanskje litt annerledes, i ordets beste forstand, konsert i Molde Domkirke lørdag 23. juli kl 23.00. Med andre ord noe man ikke bør gå glipp av.
Morgengrykonserten - «Porkotta»
Til den tradisjonelle Morgengry-konserten vil Ola Kvernberg få med seg sin søster, folkemusikeren, felespilleren og vokalisten Jorun Marie Kvernberg. Duokonserten har de valgt å kalle «Porkotta», som er lokal dialekt for «grisetidlig».
Det musikalske temaet for konserten blir Jorun Marie og Ola sine felles røtter. Tanken er å grave litt i deres bestefars, felespilleren og komponisten Peter L. Rypdal, sin skattekiste og finne frem slåtter i fra Tresfjord. Det blir på et vis en reise tilbake i tid, til da Ola spilte gammeldans og Jorun Marie spilte folkemusikk. Ikke minst blir den en reise til da de to spilte sammen som barn. Som Ola selv sier det: - Vi skal rett og slett ut å leke.