Men hun henter også inspirasjon fra slovensk tradisjonsmusikk og har en inngående forståelse av Cecil Taylors improvisasjonsmetoder. Draksler har ledet egne ensembler samt fremført og utgitt musikk i soloformat, og musikken hennes kan gå fra det luftige og detaljrike, via det subtilt repetitive og meditative, ispedd frapperende og boblende kaskader.
Portugisiske Susana Santos Silva, også hun for tiden med base i Nederland, spiller trompet og flygelhorn og trives like godt i avantgarde-landskap som i mer mainstream-sammenhenger. Hun har en varm og konsentrert tone, og håndterer det melodiske og lyriske like selvfølgelig som mer abstrakte mønstre. Hun har spilt med folk som Lee Konitz og Kurt Rosenwinkel samt vært en del av en europeisk-influert versjon av fantastiske Adam Lane's Full Throttle Orchestra. Hun er medlem av trioen Lama, har ledet egne band og hatt et tett og produktivt samarbeid med den svenske bassisten Torbjörn Zetterberg, både som duo og som del av større ensembler.
Draksler og Silva hadde opptrådd sammen som duo før de spilte inn og gav ut This Love i 2015, en utgivelse som ble svært godt mottatt. Musikken beveger seg fra det kontrollerte og balanserte til det utforskende og søkende, det lekne og ettertenksomme.