1979: Inn i Idrettens Hus

Regnskapet for den nittende festivalen ble oppmuntrende: Et overskudd p� ca. 25 000 kroner i et regnskap som balanserte p� ca. 810 000 kroner.

Men alt har sin pris. For en stor del skyldes overskuddet at to konserter gikk for fullsatte hus i Idrettens Hus. Idrettshallen er sikkert praktfull til � l�pe, hoppe og kaste i, men som konsertlokale er den, og blir den, en annenrangs l�sning.

Intimitet, akustikk og belysning lider mellom ribbeveggene, og bare tanken p� en konsert med eksempelvis en akustisk kvartett for halvfull hall blir marerittliknende.

Det er f�lgelig grunn til � tro at arrang�rene, som gjerne vil f� innfridd b�de �konomiske og kunstneriske krav, har p�dratt seg en ny hodepine for framtidige festivaler. Det er fristende � omskrive Kipling: B�rs er b�rs og katedral er katedral, og aldri skal de tvende m�tes.

Nok en gang ble selve festivalen rik p� musikalske h�ydepunkter, og nok en gang skjedde det ting rundt den som unektelig satte en viss farge p� tilv�relsen, For eksempel fjernsynets n�rv�r, dette �ret ikke for � dekke festivalen, men for � lage direktesendt l�rdagsunderholdning fra byens park. Bare ytterst f� av festivalmusikerne ble trukket inn i sendingen, og blant de mange tilstedev�rende musikere bredte seg en viss undring over at NRK lot sjansen g� fra seg til � presentere noen av jazzens verdensnavn.

Likeledes ble det spurt om hvorfor NRK kom med egne musikere til en by full av mer enn habile norske ut�vere. Skumle planer om sabotasje av NRKs opplegg ble klekket ut p� Alexandra-terrassen i solblanke formiddagstimer, men det ble ikke noe av verken nebbtang-aktivitet eller rulling av hele scenen p� sj�en.

Radioen dekket imidlertid festivalen p� vanlig solid m�te, og betalte 55 000 kroner for det.

Sidsel Paaske stilte ut sitt �Bl�tt brev� i Molde Kunstforening, og et saksofonensemble, ledet av Erik Balke, spilte seg bokstavelig talt rundt hele det f�rti meter lange �brevet�, delvis i fri improvisasjon, inspirert av brevets uttrykk.

P� rask visitt i Molde var ogs� den amerikanske ambassad�r Louis A. Lerner. Med sedvanlig, hum�rfylt g�-p� stil taklet han b�de presse, myndigheter og nattjam p� Lucullus, og overrakte en pen sjekk til festivalledelsen. Ingen som opplevde ambassad�rens Molde-visitt, ble s�rlig glade for nyheten om at han stod ved slutten av sin ambassad�r-periode i Norge. Norge er ikke bortskjemt med jazz-interesserte ambassad�rer, hverken fra USA eller andre land.

Konferansier, ny av �ret, men med sikker h�nd og st� stemme var Knut Borge. Han bar arven etter Johs Bergh godt, noe den samme Bergh kunne konstatere fra sin plass i radioens opptaksbuss.

Som ved de ni foreg�ende �r, var det ogs� stor aktivitet i �Naustet V�rt�, der en rekke lokale kunstnere stilte ut ulike typer arbeider. Programmene p� �Naustet� inkluderte i 1979 opptredener av Ole Paus, Lars Klevstrand/Birgitte Grimstad/ Carl Morten Iversen, Det Norske Kammerkor, Stig Nilsson/Peter Schram, Ingebrigt Davik, Arthur Bleiken og Hans Jassbeskjed, Stiftelsen (i samarbeid med Den Norske Bokklubben), V�rs�g m/Terje Hartviksen, Visegruppa ved Buskerud Folkeh�gskole, Jazzsambandet, Princess Garden Jazz Band, Elisabeth Jenset Kleveland.

Og �Teatret V�rt� spilte �Gjett hvem som kommer til middag!�