Det ble festival i 1969 ogs�. En ny slump kulturpenger (kr. 30 000), kommunal st�tte og endel andre hjelpende hender s�rget for at festivalrekka forble ubrutt. Da det hele var over, kunne arrang�rene balansere budsjettet p� 168 500 kroner, og da var 12 000 kroner satt av til � dekke tidligere underskudd.
P�ny var det en lang �Festival of Contemporary Arts� som satte sitt preg p� Molde en dr�y uke. �rnulf Opdahl og Oddvar Torsheim stilte ut i regi av UKS, Jo Vogt hadde keramikkutstilling, lyrikere og Riksteateret inntok byen, og Gunnar Bull Gundersen hadde en stri jobb som konferansier for det hele.
Sammenliknet med opptakten til 68-festivalen ble �rets forberedelser fredelige. En tvist med Jan Garbarek om �kt honorar p� grunn av TV-opptak ble l�st etter en liten pressebrudulje, og ble nyttig for framtidige festivaler. NRK hadde som vanlig kj�pt opptaksrettigheter for festivalen av arrang�rene, i 1969 for 36 000 kroner. Garbarek mente at hans avtale med arrang�rene ikke tok hensyn til NRK-opptak i fastsettelsen av hans honorar. Men b�de Jan Garbarek, radio og TV var p� plass i Molde da festivalen tok til.
P� plass var ogs� Centralfilm og Ukebladet Det Nye. En femten minutter lang film om Moldefestivalen ble laget, likeledes en slags kombinert mote/festivalreportasje i bladet. Den fortoner seg ganske selsom, sett i dag, �skutt� p� jazzcampen som den er.
Arets Fr�ken Norge, Patricia Walker, deltok ogs� p� festivalen, som vertinne. Hun gled inn p� Hotel Alexandras meny ogs�, �Jordb�r Patricia Walker� var priset til kr. 9,50. Fra menyen for�vrig: Arild Boman Soup, Biff a la Ted�s Curse, Jan Eriks loff, Kylling Rhythm Machine a la Phil Woods, R�ket laks Hutch�s Dialogue og Chateaubriand �Kikkan�.
Arild Andersen fikk �Buddy�-statuetten i Molde, og kvitterte med en rekke fine jobber. Men han var ikke med da s� sm�tt legendariske �Break of Day In Molde� ble til. Johs Bergh forteller:
�Selve id�en kom �ret f�r, p� vei hjem fra Molde. Karin (Krog) og jeg hadde kassettspiller i bilen, og spilte trioversjonen til Paul Bley av Caria Bleys �Ida Lupino�. Vi fablet om soloppgangene p� Varden, hvor fint det var, og p� refrenget dukket tittelen opp. S� skjedde ikke mer med den f�r �ret etter. Berndt Egerbladh samlet musikere til en eller annen jobb som Gunnar Bull Gundersen drev p� og organiserte. Han hadde skrevet �Blues Eyes�, og jeg satte meg ned med den og �Ida Lupino� og skrev tekstene, like f�r jobben skulle begynne. Berndt og Karin, Ted Curson og Elisabeth S�nstevold tok det omtrent p� sparket.�
�Break of Day In Molde� og �Blues Eyes� ble spilt inn p� plate like etter festivalen. I tillegg til kvartetten medvirket Johs Bergh og Kari Stokke, illuderende morgenfugler og stemningsskapere ved hjelp av Jo Vogts leirgj�ker, sm� keramikkfugler og fantasidyr som stadig b�res av sanne festivalveteraner.
- Artister
- Program/ Bill.
- Nyheter
- Om oss
- Informasjon
- Bli Funksjon�r!
- Presse
- Bodutleie
- Nyhetsbrev
- Jazzlogen
- Historie
- Jazz i Molde II - Festivalene 1980-1990
- Jazz i Molde I - Festivaler gjennom 20 �r
- Preludium
- Storyville
- Kikkan
- Sideblikk
- Campen
- Regnfulle dager p� Campen
- Fra scenen og salen
- Anatomi
- MR - musicians relations
- Villvekst i veikanten
- Molde og pressen
- Narkotika
- Damelunsj
- Molde og NRK
- Jazzfolkets rus
- 1961 Revehallen
- 1962: TV kommer
- 1963: Tenorduellen
- 1964: Buksepress og skopuss
- 1965: Stoffskyer
- 1966: Anerkjennelsen
- 1967: Pengesorger
- 1968: I en tynn tr�d
- 1969: Nok en stor festival
- 1970: Inn p� statsbudsjettet
- 1971: Over kneika
- 1972: Flyb�ren
- 1973: Regn, regn...
- 1974: Til hele Europa...
- 1975: Tvilsomt bes�k
- 1976: Munnkurv p� campen
- 1977: Roligere tider
- 1978: Stor stemning, dystre tall
- 1979: Inn i Idrettens Hus
- Amerikanske jazzfilmer i Molde
- Ettertanke
- Jazzarkiv
- Overnatting
- Reise
- Spillesteder
- Kart over festivalomr�det
- Internt 2017
- Lenker
- Festivalavis
- Storyville