1974: Til hele Europa...

0 mylder!
Den fjortende Molde-festivalen ble preget av �begynnende elefantsyke�. Infeksjonskilde var Den Europeiske Kringkastingsunionen, EBU, som la sin �rlige �radiojazz-festival� til Molde og gikk inn som medarrang�r sammen med de glade Molde-arrang�rer. De s� til � begynne med p� samarbeidet som et lite gullegg. EBU teller ca. 40 land, og 12 av disse skulle sende kvalitativt fremtredende representanter til Molde, og dekke en del av kostnadene, het det. Molde skulle bare betale seng, frokost og 10 S.fr. i dagpenger pr. hode. N� ble det bare ti land som til syvende og sist deltok, og om det ble noen �konomisk gevinst for arrang�rene er heller tvilsomt.

Men helt utvilsomt er det at festivalen ble veldig travel. Mellom 250 og 300 musikere, alle med noe p� hjertet, blir mye musikk. Men det ble mange radioprogrammer av det, ogs�. Det tjente imidlertid ikke arrang�rene i Molde penger p�, bare fjernsynet betalte for opptaksrettigheter i 1974, og 25 000 kroner var mindre enn NRK hadde betalt de foreg�ende �rene. TV konsentrerte seg om de �utenforst�ende� artistene, de som ikke var der som EBU-artister, eksempelvis lan Carr�s Nucleus, Gary Burton Quintet og blues veteranene Hammie Nixon og Sleepy John Estes.

l dette myldret av musikalske inntrykk festet noen seg sterkere enn andre: Burton-bandet, med den 18 �r gamle gitaristen Pat Metheny, kledelig nerv�s over � spille med garvede rever som Burton og Steve Swallow; Memphisveteranene Sleepy John Estes, som if�lge leksika hadde v�rt d�d i tjue �r, og Hammie Nixon, en duo som forlangte en tallerken varm suppe s� fort de kom i ly for regnet ved ankomsten; danske Ole Koch Hansen med en utmerket kvartett; Ove Linds band som nesten fikk publikum til � rive ned Alexandrakjeller�n med sin glade swingjazz, og George Gruntz, sjef for Berlin-festivalen. Han overrasket med en heidundrende fin konsert p� Hotel Nobel, sammen med bassisten Ron Matthewson.

Jazzcampen har i �revis v�rt festivalarrang�renes hodepine. Den er og blir et provisorium, ogs� etter at arrang�rene kostet p� den foran 74-festivalen. Den hadde stadig vanskeligheter med � bli kvitt stempelet som narkotika-senter, til tross for at bevisene for dette stort sett utmerket seg ved ikke � eksistere.

Politiet i Molde gjorde ikke situasjonen lettere foran 74-festivalen, ved � kreve personlige garantier fra medlemmene i festivalstyret for ekstravaktbetaling p� 30 000 kroner - d�t kravet f�rte til at en planlagt gospelkonsert i Molde kirke ble str�ket av programmet av �konomiske grunner.

N� skulle det vise seg at det st�rste problemet p� campen ble regnv�ret. I lokalpressen kunne man lese at festivalpresidenten var redd for at hele festivalen skulle regne vekk. Etter tre v�te festivaler p� rad kunne man knapt regne med at folk ville komme tilbake fjerde gang. Men ettertiden - og litt sol under siste del av festivalen - har gjort frykten til skamme.

Et nytt innslag i festivalbildet i 1974 var Lucullus, et Mat & Vinhus i Molde sentrum som p� kveldstid bl.a. huset Storyville Jazzklubb. Her ble det under festivalen arrangert formiddagsspillinger for norske orkestre, et tiltak som fort fant sin plass p� festivalprogrammet i litt endret form.

Tilskuddene til 1974-festivalen kom fra mange hold. Totalt bel�p de seg til 128 457 kroner hvorav 65 000 kroner kom over statsbudsjettet. Nevnes skal at Norsk Kulturfond spyttet i 20 000 kroner til en konsert der Nordnorsk Jazzforum s�rget for � sende artister. Goethe-Institut i M�nchen sendte byens Allotria Jazz Band til Molde med 10 000 DM som et h�ndslag til festivalen, og Nordisk Kulturfond betalte gladelig, f�r vi tro, for en nordisk konsert under festivalen. Meningen var at �n musiker fra hvert av de fem landene skulle spille med egen gruppe, og at de fem ogs� skulle utgj�re en gruppe som skulle arbeide fram mot seinere m�l.

Og som ved de siste festivalene, bidro Rikskonsertene med kroner i kassa, som til slutt viste et overskudd p� ca. 12 000 kroner dette �ret.

Konferansier: Johs Berg.

Verdt � merke seg: I lokalpressen kunne man lese om en fjorten�ring som hadde utmerket seg under en jam p� Varden: Sigurd K�hn.

�Naustet V�rt� fikk sitt virkelige gjennombrudd i 1974. Programmet var en h�yst gangbar blanding av amat�rvirksomhet og profesjonell framferd, det sistnevnte ivaretatt av bl.a. den sovjetiske lyrikeren/ visesangeren Alexander Galitsj (samarbeid med Bokklubben); lyrikerne Knut �degaard, Einar Bragi (Island) og Karsten Hoydal (F�r�yene) og Knutsen & Ludvigsen. Blant amat�rene var grupper fra Romerike Folkeh�yskole og Vikebukt Amat�rteaterlag, som viste �John Gabriel Borkman� foran publikum p� t�nner og sildekasser. Ca. 2000 bes�kende fant veien til �Naustet V�rt� dette �ret.

Og da siste tone i 74-festivalen var borte, begynte forberedelsene til 1975. �Nedtrapping� var stikkordet.