1976: Munnkurv på campen

«All, ideologisk agitasjon må under Molde-festivalen 1976 forbys for de områder og de arrangementer som er festivalens ansvarsområde, da en mulig voldelig konfrontasjon mellom ideologiske grupperinger kan medføre at Molde-festivalen må innstille sitt snart 16-årige virke.»

Dette var innholdet i en melding fra festivalarrangørene i mars 1976. Klarteksten var at jazzcampen skulle være fri for stands, organiserte møter med politisk innhold og «fattede vedtak». Årsaken var naturligvis 1975-festivalens nestenkonfrontasjon mellom nynazister og camp-boere.

Da festivalen begynte, reiste det seg kraftige protester mot forbudet, som ble kalt udemokratisk og en krenkelse av ytringsfriheten. Fra festivalledelsen ble det svart at det kun var den organiserte politiske virksomheten som var forbudt, og at det var fullt lovlig å selge aviser samt føre diskusjoner på campen.

Sett fra ettertiden virker forbudet unødig kategorisk. Men i den aktuelle perioden var det vanskelig å se noen annen vei å gå: Når alt kom til alt, hadde man med nød og neppe unngått muskelbruk i 1975. Moldes politimester hadde ikke etterlatt noen tvil om at han var klar til å forby hele jazzfestivalen om noe liknende gjentok seg. Iallfall tvilte ikke arrangørene, og forbudet ble opprettholdt. Det endte fredelig.

Nytt av året var et samarbeid mellom festivalen og Molde lag av Norges Handicapforbund, som gav 20 funksjonshemmede anledning til å overvære festivalarrangementene. Innkvarteringen skjedde på DH-skolen, som for anledningen var noe ominnredet. Fra begge sider ble det uttrykt stor glede over ordningen, som er opprettholdt siden.

Celeber gjest ved festivalen var Willis Conover, Voice of Americas legendariske «jazzstemme» gjennom mange, i Norge, platefattige år. Conover holdt foredrag og pressekonferanse, og ble behandlet med behørig respekt, hvilket han trivdes godt med.

«Naustet Vårt» fortsatte suksessen, og huset 3000 gjester i løpet av festivaluka. De fikk opppleve visesangere som Øyvind Sund, Andreas Halmrast, Elin Prøysen og Lars Hauge, og dessuten «Nordmørsgjengen» med blant andre Stig Nilsson. Harald Gundhus, Per Husby, Torgrim Sollid og Bjørn Alterhaug holdt «Jazzbarnetime», og Arthur Bleiken-bandet og Herb Hall konserterte på sildekassene.

I samarbeid med Den norske Bokklubben ble lyrikerne Olav M. Hauge og Jan Magnus Bruheim framført i frihet, og Per Oddvar «Prots» Hildre var i aksjon også dette året. Romsdal Spelmannslag besøkte Naustet, og «By og Land Hand i Hand Big Band» fra Langevåg fikk det til å svinge i sjøkanten.

Regionteatret spilte Edward G. Moores «Havhesten» («Om å elske Gertrud Blum») i Gunnar Bull Gundersens regi, og i Molde Kunstforening stilte Lar Kristian Gullbrandsen ut sin arbeider.

Festivalens konferansier: Johs Bergh.

1976-festivalen ble en vellykket kunstnerisk satsing. Det økonomiske resultatet var et underskudd på nesten 25 000 kroner. Den totale utgiftssiden krøp såvidt over en halv million kroner, hvorav honorarer, reiser og oppholdsutgifter for musikere utgjorde ca. 370 000 kroner. På inntektssiden kunne anføres 144 00 kroner i støtte, 66 000 kroner ved salg av rettigheter til NRK og ca. 254 00 kroner i billettinntekter.

Men arbeidet med 1977-festivalen var allerede igang.