Jazzfolkets rus

� bla i programmene for de f�rste Molde-festivalene gir et godt inntrykk av hvilket arbeid festivalens annonseakkvisit�rer utrettet. En utrolig mengde sm� firkantede annonser fylte programsidene, uten at vi skal tolke det som definitivt bevis p� at Molde er i besittelse av en ualminnelig jazzinteressert handelsstand. Men mengden av annonser tyder p� at forretningene ante �kt omsetning i festivalens kj�lvann, og enkelte annons�rer slo til med annonsetekster det er en fryd � kunne sitere, selvsagt helt uten ondskap.

Den kanskje aller sterkeste stammer fra 1961 og O. Syltes Mineralvannfabrikk. Her er det snakk om � beregne sitt publikum:
�Syltes brus, jazzfolkets rus.�

I 1962 tar Hotel Nobel prisen, med en verserytme som er en frijazzfestival verdig:
�Etter jazz og swing
trenger De forfriskning.�

O. Sylte kommer imdiertid knallhardt tilbake i 1963, med rusen ute av systemet og nyoppdaget sunnhetsfilosofi i bagasjen:
�Syltes mineralvann
er i smak nummer en
og i behandling ren.�

l 1964 og 1965 sl�r Bennets Reisebureau til, etter pr�ve-og-feile metoden. 1964�s
�Ring og bestill
hvor i verden De vil�

er det f�lgende �r rettet til:
�Ring og bestill
hvor i verden De skal.�
Modale hjelpeverb �pner i sannhet muligheter, ogs� i reiselivsbransjen.

Mer p� det absurde plan ligger en annen annonse fra 1965, nemlig:
�Pust ikke til ingen nytte,
kj�p heller en trekkbasun.�
Carl M. Iversen, huset for god musikk.

1966 ble en d�rlig �rgang, men i 1967 tok firma S. Pettersson opp tr�den, og forkynte:
�Hot jazz krever luftig antrekk.�

Dette var f�r forbrukerombudsmannens og Lucullus� hurratid, s� sannhetsgehalten ble aldri m�lt.

1968 ble en ny d�rlig h�st for kvikke annonser, men 1969 tok en fin sving i kulinarisk retning. Storgatens Kolonial A/s sto for denne:
�R�kte grise�rer, klapperslangekj�tt, froskel�r, ristede bier og andre delikatesser f�r De n� som f�r i Storgatens Kolonial A/s.�

�ret etter m� varelageret stadig v�re inntakt, for n� heter det:
�Avansert jazz? Hva med avanserte delikatesser?�

De kommende sytti�rene markerte dessverre slutten p� rekken av fristende annonser, men vi slutter med en godbit fra 1970, et rytmisk epos som viser at mennesket s�visst ikke lever av br�d alene:
�Hamburger - p�lse - is - brus serveres hver kveld under festivalens sus.�
Velkommen til Torgkiosken Innehaver H. Rasmussen.

S� er det opp til Moldes handelsstand � prege 80-�renes programmer til nye generasjoners utvilsomme fryd og nytte.