� bla i programmene for de f�rste Molde-festivalene gir et godt inntrykk av hvilket arbeid festivalens annonseakkvisit�rer utrettet. En utrolig mengde sm� firkantede annonser fylte programsidene, uten at vi skal tolke det som definitivt bevis p� at Molde er i besittelse av en ualminnelig jazzinteressert handelsstand. Men mengden av annonser tyder p� at forretningene ante �kt omsetning i festivalens kj�lvann, og enkelte annons�rer slo til med annonsetekster det er en fryd � kunne sitere, selvsagt helt uten ondskap.
Den kanskje aller sterkeste stammer fra 1961 og O. Syltes Mineralvannfabrikk. Her er det snakk om � beregne sitt publikum:
�Syltes brus, jazzfolkets rus.�
I 1962 tar Hotel Nobel prisen, med en verserytme som er en frijazzfestival verdig:
�Etter jazz og swing
trenger De forfriskning.�
O. Sylte kommer imdiertid knallhardt tilbake i 1963, med rusen ute av systemet og nyoppdaget sunnhetsfilosofi i bagasjen:
�Syltes mineralvann
er i smak nummer en
og i behandling ren.�
l 1964 og 1965 sl�r Bennets Reisebureau til, etter pr�ve-og-feile metoden. 1964�s
�Ring og bestill
hvor i verden De vil�
er det f�lgende �r rettet til:
�Ring og bestill
hvor i verden De skal.�
Modale hjelpeverb �pner i sannhet muligheter, ogs� i reiselivsbransjen.
Mer p� det absurde plan ligger en annen annonse fra 1965, nemlig:
�Pust ikke til ingen nytte,
kj�p heller en trekkbasun.�
Carl M. Iversen, huset for god musikk.
1966 ble en d�rlig �rgang, men i 1967 tok firma S. Pettersson opp tr�den, og forkynte:
�Hot jazz krever luftig antrekk.�
Dette var f�r forbrukerombudsmannens og Lucullus� hurratid, s� sannhetsgehalten ble aldri m�lt.
1968 ble en ny d�rlig h�st for kvikke annonser, men 1969 tok en fin sving i kulinarisk retning. Storgatens Kolonial A/s sto for denne:
�R�kte grise�rer, klapperslangekj�tt, froskel�r, ristede bier og andre delikatesser f�r De n� som f�r i Storgatens Kolonial A/s.�
�ret etter m� varelageret stadig v�re inntakt, for n� heter det:
�Avansert jazz? Hva med avanserte delikatesser?�
De kommende sytti�rene markerte dessverre slutten p� rekken av fristende annonser, men vi slutter med en godbit fra 1970, et rytmisk epos som viser at mennesket s�visst ikke lever av br�d alene:
�Hamburger - p�lse - is - brus serveres hver kveld under festivalens sus.�
Velkommen til Torgkiosken Innehaver H. Rasmussen.
S� er det opp til Moldes handelsstand � prege 80-�renes programmer til nye generasjoners utvilsomme fryd og nytte.
- Artister
- Program/ Bill.
- Nyheter
- Om oss
- Informasjon
- Bli Funksjon�r!
- Presse
- Bodutleie
- Nyhetsbrev
- Jazzlogen
- Historie
- Jazz i Molde II - Festivalene 1980-1990
- Jazz i Molde I - Festivaler gjennom 20 �r
- Preludium
- Storyville
- Kikkan
- Sideblikk
- Campen
- Regnfulle dager p� Campen
- Fra scenen og salen
- Anatomi
- MR - musicians relations
- Villvekst i veikanten
- Molde og pressen
- Narkotika
- Damelunsj
- Molde og NRK
- Jazzfolkets rus
- 1961 Revehallen
- 1962: TV kommer
- 1963: Tenorduellen
- 1964: Buksepress og skopuss
- 1965: Stoffskyer
- 1966: Anerkjennelsen
- 1967: Pengesorger
- 1968: I en tynn tr�d
- 1969: Nok en stor festival
- 1970: Inn p� statsbudsjettet
- 1971: Over kneika
- 1972: Flyb�ren
- 1973: Regn, regn...
- 1974: Til hele Europa...
- 1975: Tvilsomt bes�k
- 1976: Munnkurv p� campen
- 1977: Roligere tider
- 1978: Stor stemning, dystre tall
- 1979: Inn i Idrettens Hus
- Amerikanske jazzfilmer i Molde
- Ettertanke
- Jazzarkiv
- Overnatting
- Reise
- Spillesteder
- Kart over festivalomr�det
- Internt 2017
- Lenker
- Festivalavis
- Storyville