�Alt utsolgt. 73 musikere og Bjartmar Gjerde engasjert.�
Omtrent slik l�d det f�r den ellevte festivalen, den f�rste i det n�v�rende formatet: Mandag til l�rdag.
Nytt av �ret var at Riksteatrets forestilling ble sl�yfet fra festivalprogrammet. Likeledes ble lyrikk-arrangementene i f�rste del av festivalen tatt ut. Men ikke lyrikken - en trio nordiske lyrikere og Rikskonsertene/ Riksteatrets �Jazzhouse� ble integrert i festivalprogrammet. Foreningen Ny Musikk bidro med �Popofoni�, bl.a. verker av Alfred Janson og Gunnar S�nstevold, og kunstnerne Hermann Hebler og Jo Vogt hadde utstillinger under fesivalen. Molde var s�ledes stadig vert for en festival for samtidskunst.
Bjartmar Gjerde �pnet festivalen, og ble hentet i sm�fly fra Kvernberget ved Kristiansund. Han foretrakk bilfrakt tilbake. Visse vansker med adkomsten hadde ogs� Julian Priester, trombonist hos Herbie Hancock, som holdt en fullstappet r�dhussal ventende en god stund. Mens bandet, i ikke oppdrevet tempo, stablet elektronisk utstyr og gjorde klart for konserten, befant Priester seg i lufta.
Konferansier Gunnar Bull Gundersen skrev sitt navn inn i denne ekstrakonserten da han forkynte for et ut�lmodig publikum at �p� grunn av lynnedslag m� noe av utstyret til bandet repareres�. Det tordnet vitterlig utenfor, men �rsaken til forsinkelsen var nok en helt annen. Priester kom imidlertid, og konserten ble som folk hadde h�pet.
Dagen etter spilte Hancock-bandet sin ordin�re konsert, da i Molde kino, der Johs Bergh var konferansier. P�ny ble konserten forsinket, folk som skulle p� den etterf�lgende konserten begynte � samle seg utenfor kinoen i et h�ljende regnv�r, og tidsskjemaet sprakk. Det ble en konsert av de helt store, og publikum forlangte ekstranummer, mens Bergh forklarte Hancock at seks hundre v�te mennesker sto utenfor. Hancock vurderte, og gikk inn p� scenen med f�lgende beskjed: �Konferansieren ber meg om ikke � spille mer, fordi det st�r seks hundre mennesker utenfor. Men jeg tror de klarer � vente litt til.� �red�vende applaus, et langt ekstranummer og en sint Johs Bergh ble resultatet.
1971 var �ret da Nordisk Kulturfond skjenket den uh�rte summen p� 125 000 kroner til et nordisk storbandsamarbeid. Bandet, som ble et virkelig �kremband� vakte stor lykke p� sin konsert. Hele festivalregnskapet endte dette �ret p� 267 500 kroner, og viste et lite underskudd. Men staten bevilget 45 000 kroner; Molde kommune doblet sin skjerv til 20 000 kroner; NRK, som laget filmreportasje, betalte 37 000 kroner, og billettsalget innbrakte n�rmere 150 000 kroner. Dette, sammen med noen andre tilskudd, s�rget for at den �konomiske hodepinen ikke ble for vond � b�re for arrang�rene.
1971 ble ogs� �ret da Molde formannskap stemte for at arrangementene i r�dhuset skulle kunne inneholde �lservering; da jam�ene p� Alexandra forsvant p� grunn av plassmangel; da Carl Magnus Neumann fikk �Buddy� og jazzfestivalen fikk sitt eget poststempel. Og p� kaia ankret en underlig b�t opp, �Kulturb�ten�, som skulle gi st�tet til nok et festivalarrangement med tid og stunder: �Naustet v�rt�.
P�ny skulle narkotika dukke opp i forbindelse med festivalen. Det vil si, ingen fant stoff, men ryktene ble s�pass hardnakkede at ledelsen for jazzeampen innkalte til allmannam�te, og gjorde det klart at stoffbruk p� campen var u�nsket og at politiet l� klare til � foreta razzia. Et halvt hundre campere br�t opp som f�lge av dette. Seinere kom politiets regning p� vakthold, solid �ket p� grunn av stoff-spekulasjonene. Den l�d p� 15 800 kroner. Politimester Thorstein Moe forlangte ogs� at forholdene p� campen m�tte bli lagt ganske annerledes til rette for framtida, om politiet skulle kunne tillate nye festivaler.
Radioen, for anledningen ved Gunnar Bull Gundersen og Totto Osvold, s�rget for � sende festivalstemning direkte p� eteren fredag kveld. I en �Festivalkabaret� fra kinoen opptr�dte ikke bare Dagbladets medarbeider, Randi Hultin, med sang; i frihet ble ogs� framf�rt Dexter Gordon, Stars Of Faith, Jaki Byard, Karin Krog, Memphis Slim, Molde Storband og Espen Rud Kvintett.
P� Gyldendal Norsk Forlag kom boka �Molde Jazz�, en kritisk gjennomg�else av festivalen. Forfatter var Arild Steen, fotograf var Stig Anderssen.
For � kartlegge festivalpublikumets preferanser og bakgrunn ble det dette �ret delt ut sp�rreskjemaer blant publikum. Av de opplysninger arrang�rene p� denne m�ten fikk, var at bluesinteressen lot til � v�re sterkest representert, mens Herbie Hancock-konsertene ble betegnet som festivalens h�ydepunkter av et flertall.
- Artister
- Program/ Bill.
- Nyheter
- Om oss
- Informasjon
- Bli Funksjon�r!
- Presse
- Bodutleie
- Nyhetsbrev
- Jazzlogen
- Historie
- Jazz i Molde II - Festivalene 1980-1990
- Jazz i Molde I - Festivaler gjennom 20 �r
- Preludium
- Storyville
- Kikkan
- Sideblikk
- Campen
- Regnfulle dager p� Campen
- Fra scenen og salen
- Anatomi
- MR - musicians relations
- Villvekst i veikanten
- Molde og pressen
- Narkotika
- Damelunsj
- Molde og NRK
- Jazzfolkets rus
- 1961 Revehallen
- 1962: TV kommer
- 1963: Tenorduellen
- 1964: Buksepress og skopuss
- 1965: Stoffskyer
- 1966: Anerkjennelsen
- 1967: Pengesorger
- 1968: I en tynn tr�d
- 1969: Nok en stor festival
- 1970: Inn p� statsbudsjettet
- 1971: Over kneika
- 1972: Flyb�ren
- 1973: Regn, regn...
- 1974: Til hele Europa...
- 1975: Tvilsomt bes�k
- 1976: Munnkurv p� campen
- 1977: Roligere tider
- 1978: Stor stemning, dystre tall
- 1979: Inn i Idrettens Hus
- Amerikanske jazzfilmer i Molde
- Ettertanke
- Jazzarkiv
- Overnatting
- Reise
- Spillesteder
- Kart over festivalomr�det
- Internt 2017
- Lenker
- Festivalavis
- Storyville