Keith_Jarret.jpg

1972: Flyb�ren

B�lgene omkring jazzcampen preget opptakten til 72-festivalen. Erfaringene fra forutg�ende �r hadde f�tt politiet i Molde til � kreve et strengere opplegg for campen, og festivalarrang�rene tok kritikken alvorlig. Medlemmer fra Storyville drev dugnadsarbeid og s�rget for skikkelig sanit�ranlegg, og en leirsjef ble utnevnt. Under festivalen tok et allmannam�te p� campen sterk avstand fra bruk av narkotika. Ledende i dette arbeidet var flere grupperinger som �Nei til EF� og �Oktober Forlag� som begge var godt markert p� campen.
�r� flyplass var omsider knyttet til stamrutenettet. Dermed var store hente- og bringeproblemer ute av verden.

De utenom-musikalske aktiviteter denne gang bestod blant annet av kunstutstilling (Sidsel Paaske, Paul Rogne Rasmussen) og daglige visninger av kortfilm, arrangert av Norske Filmklubbers Forbund.

Johs Bergh var p�ny konferansier. �Buddy-statuetten ble h�ytidelig overrakt Asmund Bj�rken, �Trondheims Cannonball�, som Orkesterjournalen engang titulerte ham.

Om festivalens musikalske standard hersket nok en gang liten dissens, selv om enkelte fant modernistene litt for godt representert. Om festivalens �konomiske standard ble tonene derimot litt dystrere, da regnskapet omsider viste et underskudd p� 20 000 kroner. St�tten p� 50 000 kroner over statsbudsjettet og 20 000 fra Molde kommune var ikke nok til � dekke festivalens utgifter, selv ikke sammen med billettinntektene. 363 000 kroner l�d det rekordstore budsjettet p�, hvorav 24 500 gikk til leie av vakthold, politivakt inkludert. Posten �Honorar, reise, opphold� l�d i 1972 p� 238 000 kroner.

NRK var p�ny til stede med radio og TV, og betalte 53 000 kroner for sine opptaksrettigheter.

Ved Reknesmoloen la �Kulturb�ten�, n� kalt �Impulsb�ten� til for andre �r. l to naust ved moloen ble det stilt ut ca. 100 arbeider, vesentlig malerier og fotografier, med Rolf Grovens �EF-gutten� som �hovedblikkfang�. En collage der publikum kunne bidra, ble sv�rt popul�r.

Ombord i �Impulsb�ten� var det ogs� maleriutstilling, og lasterommet ble et popul�rt m�tested etter at programmene var ferdige i naustene. Arne Ruset og Gro Skeide sang viser p� �Naust-treffene�, Gerd Ulstein fra Ulsteinvik vant en lyrikkonkurranse, og Kjell Skeide fra �Impulsb�ten� ledet treffene, som i alt ble bes�kt av ca. 600 mennesker.

Riktignok ikke som festivalarrangement, men like fullt i forbindelse med festivalen, ble det dette �ret arrangert en s�kalt �evangeliseringsuke� i Molde. Snaut hundre ungdommer fra Norsk Luthersk Misjonsselskap inntok Moldes gater med Bibel og besluttsomhet, for � redde unge sjeler fra fristelser som kunne tilskrives m�rkets fyrste. Det ble ikke sagt at jazz tilh�rte denne kategorien, men i jazzens kj�lvann var det ikke godt � si hva som kunne dukke opp, ble det antydet. Fra tidlig morgen til halv to p� natten foregikk �ndskampen i gatene, og hva man n� enn m�tte mene om initiativet, var det et tilbud til dem som f�lte at de trengte det.

Foto:
Solo i 1972-Keith Jarrett.