1966: Anerkjennelsen

1966-festivalen vil for alltid st� som et landemerke i rekka av Moldefestivaler. Ikke n�dvendigvis fordi Rolv Wesenlund var konferansier, men fordi festivalen for f�rste gang fikk offentlig tilskudd gjennom Norsk Kulturfond. 20 000 kroner var summen, og i et totalbudsjett p� ca. 100 000 ruvet bel�pet godt. Viktig var ogs� den anerkjennelsen bevilgningen innebar, av festivalen som arrangement og jazz som kunstnerisk uttrykksform. At kulturkronene falt enkelte tungt for brystet, ble i s� m�te bare et lite sk�r i gleden.

For � sikre at jam�ene ble de begivenhetene man �nsket, hadde arrang�rene dette �ret kontraktfestet endel musikere til � jamme. Men hum�rsprederen Stuff Smith trengte ingen kontrakt da han under en presselunsj p� Romsdalsmuseet fikk sjansen til � pr�ve Anders Gjendems hardingfele, for�vrig en begivenhet som fikk Kai Winding til � tr� folkedansen sammen med Don Byas og Molde barneleikarring.

Sterkt inntrykk gjorde ogs� tenoristen Wayne Shorter. Men det sp�rs om ikke Molde gjorde like sterkt inntrykk p� Shorter. Han kom til Vigra rett fra Chicago via flyskifte i New York og Oslo, og ble m�tt av Kikkan S�ttem jr. p� flyplassen utenfor �lesund. Kikkan geleidet Shorter over noen jorder der fredsommelige kyr ruslet omkring, og ned til sj�en der et sj�fly ventet. Shorter, mentalt stadig i Chicago, s� seg stor�yd omkring, mistet sigarettpakka i sj�en i befippelsen, og sa ikke et ord under flyturen til Molde, lavt over sj�en i str�lende v�r.

Vel framme ble han m�tt med blomster og musikk p� flytebrygga nedenfor Moldes torg, og spurte til slutt om �rsaken til alt oppstusset. Da han fikk h�re at det hele var til �re for ham, tok det litt tid f�r han fattet at han var kommet til Molde og ikke en slags urbanisert versjon av Edens hage. Men han opplyste s� at han f�lte seg aldeles dopet av den friske lufta, og spilte siden tenorsax s� adrenalinet sprutet.

1966 var ogs� �ret da norske lyrikere satte hverandre stevne i Molde. Riktignok ikke som et festivalarrangement, men med slik styrke at de neste festivaler skulle komme til � f� lyrikk p� de offisielle festivalprogrammene. �Kaffistovas Venner� kalte arrang�rene seg, blant dem �studenten Knut �degaard og gymnasiasten Edvard Hoem�, som det het i pressen. Til stevnet kom Simen Skj�nsberg, Marie Takvam, Jan Magnus Bruheim, Peter R. Holm, Ragnvald Skrede, Bjarne Slapgard og Harald Sverdrup. Alf Cranner og pianisten Sigmund Hjelset deltok ogs� p� lyrikernes arrangementer.

Lovens lange arm, legemliggjort av Moldes politimester Th. Moe, hadde p� forh�nd viftet truende mot festivalen. Politiet krevde en mangedobling av vaktholdet i forhold til foreg�ende festivaler. Da festivalen var over, kunne politimesteren dele ut god vandelsattest til festivalen og dens publikum. Som Adresseavisens Jacob Bae skrev: �Ingen marijuana-skyer kaster skygge over den storsl�tte jazzfestivalen i �r�, og med tanke p� den lokale leserinteressen: �Tr�nderne behersker jazzcampen.�

Musikalsk ble det av mange hevdet at m�tet med Charles Lloyd Quartet hadde v�rt en sjokkartet og fin opplevelse. Keith Jarrett og Jack DeJohnette la ned et komp de f�rreste hadde ant mulighetene av, og hele kvartettens utstr�ling ble ganske overveldende. Bare �n husker Lloyd-bes�ket med blandede f�lelser: Han som ikke v�knet den morgenen kvartetten skulle reise. F�lgen ble at musikerne ikke rakk flyet, mistet en jobb i Nederland, og s�ledes kostet festivalen noen tusen kroner i erstatning. Hendelige uhell kan bli kostbare.