Molde og NRK

Helt siden den f�rste Molde-festivalen har NRK v�rt til stede for � bringe begivenhetene videre. En notis fra 1961 forteller at �Thorleif �stereng fra NRK er ventet til Molde med fly over Vigra�, og det f�lgende �ret fikk radioen ogs� selskap av det vidunderlige nye leket�yet: TV. Dette var f�r videoalderen hadde n�dd Marienlyst, men filmreportasjer kunne NRK lage.

I de f�lgende �rene har radioen trofast fulgt festivalen, mens fjernsynet har v�rt en noe mer sporadisk gjest. Til gjengjeld har sistnevnte gjort mer av seg med sitt ruvende tekniske apparat. TV-kameraer er ikke de mest diskrete innslag i en konsertsal.

NRKs vurdering av jazzfestivalen er en studie i snodig institusjonstenking. For radioens del virker det hele ryddig nok, Musikkavdelingen har hatt ansvaret for opplegget. Men for fjernsynets del er bildet ganske annerledes rotete. En noe forenklet beskrivelse g�r ut p� at Barne- og Ungdomsavdelingen har dekket �moderne jazz� for sine budsjettpenger, at Underholdningsavdelingen har dekket �gla� jazz� og storbandjazz for sine kroner, at Musikkseksjonen av og til har skutt inn penger uten � organisere dekning. Opplysningsavdelingens religi�se seksjon har tatt opp konserter i Molde kirke.

Sett under ett er det utvilsomt fjernsynets Musikkseksjon som har utvist minst aktivitet for � bringe musikken fra Molde videre i lyd og bilde. Dette forholdet har vakt forundring og kritikk - og st�r forh�pentligvis foran en opprydding.

N�r s� mye er sagt, skal det ikke undersl�s at NRK har v�rt en betydelig markedsf�rer av Molde-festivalen i Europa. Programmene fra festivalen blir sendt i en rekke land, b�de for radio og TV�s del. l 1974 sto Molde som vert for Den Europeiske Kringkastingsunionens �rlige jazzfestival. Dette radioprosjektet var tidligere blitt arrangert i samband med Montreux-festivalen.