Eubie_Blake.jpg

1973: Regn, regn...

�La oss heller ikke glemme de organisasjoner og institusjoner som har bidradd til � gj�re det mulig � arrangere denne festivalen. Vi retter takken til Kirke- og Undervisningsdepartementet, Rikskonsertene, Molde kommune, Norsk Rikskringkasting, Norsk Forfattersentrum, Norske Filmklubbers Forbund, Norsk Jazzforbund, USAs ambassade, Reiselivsforeningen i Molde, og ikke minst v�re mange gode medarbeidere i festivalens komit�er.�

Slik stod det � lese i programmet for den trettende Molde-festivalen. Det viser hvordan arrangementet etterhvert hadde f�tt fotfeste i norsk kulturliv. Ogs� p� den kulturelle �hjemmebanen� stod festivalen stadig sterkere, i 1973 markert gjennom samarbeid med Regionteatret for M�re og Romsdal, �Teatret V�rt�, og Molde Malerklubb/Molde kameraklubb.
�Teatret V�rt� spilte �Show-Show�, en omarbeidelse av James Saunders �Garnes�, p� Hotel Nobel, umiddelbart etter en jazzlkonsert samme sted, og h�stet stor anerkjennelse. Ketil Bang-Hansen var instrukt�r, og blant skuespillerne var Ola B. Johannessen og Marit Gr�nhaug.

Malerklubben og Fotoklubben sto sammen med �vise- og lyrikkinteresserte� for driften av �Naustet V�rt�, som foruten de �faste innslagene� - utstilling av arbeider fra lokale kunstnere - b�d p� barnetime, smalfilm/lysbildeprogram, vise- og lyrikkveid og spontantaktiviteter slik det m�tte falle seg. Byens viseklubb, �Lurvin Pr�ys�, og �allsangfantomet� Per Oddvar Hildre (Prots) deltok sterkt p� Naustkveldene.

Heller ikke i 1973 unngikk festivalen � f� et narkotika-stempel, til tross for at politiet ved festivalens slutt uttalte at det hadde v�rt en fredelig og temmelig problemfri festival. Om det skyldes omfattende innsats av politiet, eller om stoffbruket p� jazzcampen var adskillig mindre enn pressedekningen kunne tyde p�, skal v�re usagt. Politiet framla nok engang en sjokkregning p� 25 000 kroner for vakthold under festivalen, for�vrig et bel�p temmelig likt underskuddet for festivalen. Regningen ble anket til Justisdepartementet.

1973-festivalen vil ogs� huskes som en v�t festival. Men bekkene som etterhvert rant over campen, med suveren forakt for telt og innbyggere, klarte bare i liten grad � skremme vekk gjestene, som s�rget for kjempestemning p� de fleste konsertene og jamene. Med musikalske krefter som Clark Terry Big Band, Keith Jarrett og ikke minst fenomenet Eubie Blake i byen, skulle det da ogs� godt gj�res � unng� stemning. For � komme til Molde hadde 90 �r gamle Eubie Blake tatt fly for f�rste gang i sitt liv, ble det hevdet. Men alvoret tynget ham s�visst ikke, jam-opplagt og sprudlende som han framstod. Den aldrende herren ble noks� strengt voktet av sin kone og husholderske, men en tidlig morgenstund ble han p�truffet i Hotel Alexandras resepsjon av Kikkan S�ttem jr. og radioens Johs Bergh, som dette �ret hadde overlatt konferansierjobben til svenske Lars Lystedt.

�Eubie s� s� lur ut, omtrent som en guttunge som har stukket av�, fortalte Bergh etterp�, �og jeg spurte ham hva han holdt p� med s� tidlig p� morgenen�.

�Ute og kikker p� jentene�, smilte Eubie og blunket megetsigende.

Ogs� dette �ret var Norske Filmklubbers Forbund p� plass i Molde med et interessant program av utenlandsk og norsk kortfilm. Daglige visninger p� Distriktsh�yskolen ble arrangert.

Og som vanlig var radio og TV til stede, og s�rget for �Molde-jazz� utover den p�f�lgende h�st og vinter.