Da Karin Krog inntok Revehallen - på tidenes første Moldejazz-konsert i 1961 - ville det gitt gode odds å spå at hun skulle avslutte samme festivals konserter på hovedscena i Bjørnsonhuset 66 år seinere. Men det skal hun altså, og i tillegg markerer Moldejazz med dette at Karin Krog i løpet av inneværende år har fylt 80. Ikke for det - Karin har vært på Moldejazz en rekke ganger i åra mellom 1961 og 2017, uavhengig av runde tall, med ulike konstellasjoner i vidt forskjellige musikalske uttrykk. Nå er hun - passende nok - tilbake med et strålende band i solid swingende mainstream-tradisjon - ikke ulikt det hun spilte med i 1961 da hun avsluttet settet sitt med en improvisert introduksjon av neste solist, og sang: «Benny Bailey, you can come in now and play».
I årets band finner vi nåtidens kanskje fremste tenorsaxofonist innen klassisk jazz, Scott Hamilton, en strålende musiker som avhjelper savnet for de som elsker Ben Webster, Lester Young og Dexter Gordon. Og hvis noen fortsatt skulle være i tvil, se bare hva Dagbladets Fredrik Wandrup skriver:
Jan Lundgren er en av Sveriges mest drevne jazzpianister. Sammen med sin landsmann Hans Backenroth på bass og Kristian Leth på trommer danner han kompet når Karin Krog møter saksofonisten Scott Hamilton på plata «The Best Things In Life».
Noe av det beste livet byr på, er plater som dette; full som den er av spilleglede, virtuositet, sterke solopartier og rødglødende samspill.
Jeg hører flere og flere jazzentusiaster si at Karin Krog bare blir «bedre og bedre». Hun er uten tvil en fantastisk utøver, og de platene hun utgir, for eksempel fjorårets «Break of Day», er perler på en snor av utgivelser.
Karin Krog, vokal, Scott Hamilton, tenorsax, Jan Lundgren, piano, Hans Backenroth, bass, Kristian Leth, trommer