1990: 30-�rs jubileumsfestival

Om en Molde-festival noen gang har v�rt im�tesett med forventninger, gjelder det 1990-festivalen. Ikke bare var den nummer tretti i rekka, og s�ledes et godt p�skudd til � jubilere; festivalen lokket ogs� med et program der etablerte Molde-favoritter og nye, spennende navn knivet om plass og publikum. Hele fire konferansierer s�rget for � lose de mange arrangementene i havn. Anne Grete Preus tok seg sikkert og godt av konsertene; Harald Heide Steen jr. introduserte bop- musikken i Hotel Alexandras restaurant, dit den hadde flyktet fra den tradisjonsrike, men ulykkelig ominnredede "Kjeller�n"; p� Kulturhuset hersket Viggo Sandvik med fynd og klem, mens Rolf Arly Lund ordnet resten, innen- og utend�rs.

Etterhvert som jubileumsfestivalen skred frem, ble det klart at den ville g� over i historien som en av de ypperste, kanskje den aller beste s� langt. Stan Getz slo an tonen allerede �pningsdagen, og selv om enkelte reagerte negativt p� hans tidvise bruk av synther i bandet, hadde ingen noe vondt � si om hovedpersonens spill. F�rste kveld presenterte ogs� sovjeterne Mikhail Alperin, Arkadij Shilkloper og Sergeij Starostin seg som en original, besettende trio, og da t�lte man vemodet ved at Art Blakey nok framsto som en svekket kraft sammen med sine "budbringere".

Palle Mikkelborg har en h�y og lysende stjerne i Molde, og gjorde ingenting for � svekke verken h�yde eller lyskraft da han ledet sine medspillere gjennom tirsdagens konsertbegivenhet. Det samme gjelder Jan Garbarek, hans jubileumskonsert torsdag ble festivalens definitive h�ydepunkt for mange. Ogs� konserten med Take Six ble en publikumssuksess, uten at alle som �nsket � h�re den amerikanske vokalgruppa slapp inn i Idrettens Hus, dit konserten var flyttet fra Molde Kirke p� grunn av den enorme interessen. Idrettens Hus fungerte forresten nesten perfekt som konsert lokale gjennom hele festivalen, dels p� grunn av Arne N�sts storartede scenografi, dels fordi demping og lydproduksjon i hallen gjennomg�ende var meget god.

Ikke bare konsertene, men ogs� de fleste klubbene kunne notere st�rre p�gang enn brannforskriftene kunne im�tekomme. Det samme skjedde ved et par tilfeller i 1989, og fortsetter de siste to �rs tendens, f�r Molde-festivalen et "overbefolkningsproblem" � ta i tu med, uten at l�sninger i form av st�rre lokaler ligger i dagen.

Som vanlig var festivalens musikalske kjerne kranset av flere "frynser". Daglige gateparader og utekonserter p� R�dhusplassen fylte Molde sentrum med festival-liv. Molde kino viste b�de "Round Midnight", �Bird" og, som den f�rste kino i Europa, "Straight No Chaser", dokumentarfilmen om Thelonius Monk. En rekke utstillinger med arbeider av blant andre Kjell Erik Killi Olsen, Olav Leon Roald, Sven Hellberg, Tone Vest�l og Arne N�st var �pne, og de som �nsket � senke seg ned i et "Tonebad" kunne gj�re det i Molde r�dhus.

Nytt av �ret var et gedigent pressesenter p� Hotel Alexandra, i regi av Televerket. Dette ble flittig benyttet av blant andre en splitter ny avisredaksjon, et ektef�dt barn av musikkavisen PULS. Redakt�r Arild R�nsen & Co skrev et lite stykke pressehistorie ved � produsere en daglig gratisavis p� MacIntosh i Molde (natt), trykke den i Oslo (morgen) og distribuere den i Molde (dag) hele uka igjennom, og bidro sterkt til � gi festivalen et informativt og underholdende bindeledd mellom arrangement og publikum.