Den 21. festivalen fikk en musikalsk uortodoks "reserve�pning" p� Naustet V�rt, idet et aldeles uannonsert band tiltvang seg oppmerksomhet. AKB-ml, eller Administrasjonskomiteens Band Musikklaget, best�ende av festivalstyremedlemmene Petter Slowhand Petterson jr., Arve Loco Hansen, Bj�rn Krupa Friisvold, Tore Miles Strande og Magne Sinatra Orten, ga til beste(!) ett nummer, og h�stet stor applaus, b�de for musikken og opptredenens barmhjertige lengde.
Av festivalens �vrige musisering kom saksofonduellene mellom Red Holloway og Sonny Stitt til � br�vekke minner hos de virkelige festivalveteranene, som var raske til � trekke sammenlikninger med Sonny Stitt-Dexter Gordon-tvekampen i 1963. En annen saksofonist som satte sitt preg p� festivalen (og etterhvert vice versa) var amerikanske Richie Cole, som ikke n�yde seg med � spille konsertene sine. Han deltok i gateparadene, jammet p� Hjert�ya og avsluttet p� havna natt til s�ndag, i jam med nevnte Slowhand Petterson jr. og et ukjent antall folkelige gitarister ombord i eventyrer Ragnar Thorsets skute.
For�vrig er en del av 81 -festivalen bevart p� plate, i form av Arild Andersens "A Molde Concert". Denne konserten, samt S�yrs opptredender med Allan Botschinsky og den eventyrlige Dylan-kvelden i et tettpakket Naust blir st�ende som eksempler p� norske h�ydepunkter fra dette �ret.
81-festivalen tonte likevel ikke ut p� en helt ren tone. Tvil ble nemlig s�dd om hvorvidt Moldes bevilgende myndigheter fortsatt aktet � la festivalen f� skjenke sine gjester pils p� kommende �rs festivalklubber. Fra fremtredende styre hold sivet et strategisk rykte ut: "Inndras bevilgningen, kan vi komme til � m�tte flytte neste �rs festival til �lesund."
Sterkere kan det knapt argumenteres i Molde, og festivalen har da heller aldri f�tt problemer med verken manglende �l eller uh�ndterlig fyll.
Johs Berg hadde satt aktuell tekst til Tad Dammerons Lady Bird, og medlemmer av festivalstyret imponerte b�de seg selv og andre ved framf�relsen p� Naustet v�rt. Om teksten humpet litt her og der, sto det i stil til det musikalske niv�et ved urfremf�relsen:
"Her er man vokalist med et band, som ikke kan spelle,
en ikke sangbar tekst skal jeg presse ut av min smelle,
her i v�r vakre sal,
jeg hauker som en gal
for n� er det jazz festival. .....
No ser eg atter Molde slik som vi vil ha den,
en masse hotfolk vandrer rundt i hoved-gaden,
gleden er maksimal
enorm og kolossal,
for n� er det jazzfestivaL....
KOR:
- p� non toner vi bommer
- men n� vil vi ha trommer
- vent ei skj�nn sang fra v�rt kor
- stygt ja, men gleden er stor!
Jazzfestival igjen og kanskje blir det den siste,
til neste �r vi av �lesund kan la oss friste,
men her i byen v�r
vi h�per man forst�r
at sv�rt s� n�dig vi g�r.
Her kommer melodi�n igjen, den er jo s� vakker,
p� forh�nd vi for all applaus hjertelig takker,
festivalstyrets band
det beste i v�rt land
god festival alle mann
........og kvinner."
- Artister
- Program/ Bill.
- Nyheter
- Om oss
- Informasjon
- Bli Funksjon�r!
- Presse
- Bodutleie
- Nyhetsbrev
- Jazzlogen
- Historie
- Jazz i Molde II - Festivalene 1980-1990
- FORORD
- Sjefsideologen
- Rekord-bassisten
- Han som sluttet mens leken var god
- Scofields sjuende 1984
- 1980: Kikkans siste
- 1981: Festivalen flyttes til �lesund?
- 1982: Kjell B�kkelund og Lester Bowie
- 1983: Pastorius� lydsjokk
- 1984: Miles, Miles!
- 1985: jubileum
- 1986: Avlysninger
- 1987: Naustet V�rt forsvinner
- 1988: Stiftelse og gjeldssanering
- 1989: Friluftskonserter
- 1990: 30-�rs jubileumsfestival
- N�r festen opnar
- Organisasjon og utvikling i 80 �ra
- Jazz i Molde I - Festivaler gjennom 20 �r
- Jazzarkiv
- Jazz i Molde II - Festivalene 1980-1990
- Overnatting
- Reise
- Spillesteder
- Kart over festivalomr�det
- Internt 2017
- Lenker
- Festivalavis
- Storyville