Herbie_Hanco.jpg

1988: Stiftelse og gjeldssanering

Etter det �konomiske krise�ret 1987, ble det arbeidet for � sikre festival�konomien f�r 1988-festivalen. Den st�rste nyskapningen var omorganiseringen av Molde International Jazz Festival til en stiftelse, med et �konomisk "sikkerhetsnett" p� ca. 1 million kroner.
Samtidig ble en omfattende gjeldssanering gjennomf�rt. Et kunstverk signert Frans Widerberg ble gulroten i kapitaljakten. For 300 kroner kunne man tegne seg som personlig medlem i stiftelsen, og motta verket "To mennesker" som plakat/medlemsbrev. Et multimedlemsskap kostet fra 1500 til 5000 kroner, mens 50 nummererte grafiske blader av Widerbergs motiv ble reservert dem som var villige til � betale 18.000 kroner for s�kalt megamedlemskap. Alle kunne tegne seg som andelshavere, men arrang�rene mente med god grunn at spesielt Moldes forretningsstand burde benytte sjansen til � gi festivalen en h�rdt tiltrengt hjelpende h�nd. En unders�kelse, i form av en DH-avhandling, viste at jazzfestivalen innebar en verdiskapning p� mellom 15 og 20 millioner kroner �rlig for Molde.

Det var s�ledes med optimisme at arrang�rene kunne �nske velkommen til festival, tilegnet et fargerikt og flerkulturelt Norge. Anette Thommesen, leder for Norsk organisasjon for asyls�kere, �pnet festivalen med all den gl�d og varme som gode tiltak fortjener, og deretter forl�p festivaluken p� utmerket vis, uten de store stjerner og stjernenykker, men med en rekke musikalske stor-opplevelser som Herbie Hancock Quartet, NH�P/Mikkelborg/Knudsen, Jan Garbarek Group, Terje Rypdal and The Chasers og Marc Johnson�s Bass Desires. Den nye klubben for mer patinertjazz, Perspiration Hall (Gildehallen) p� Romsdalsmuseet, ble en suksess for s�vel festivalen som for klubbvert Kikkan S�ttem jr. og Swedish Jazz Kings, og det storstilte samarbeidsprosjektet "Crossroads" ble en unik "happening" under ledelse av Christian Eggens til tider s�rdeles uortodokse dirigent-funksjon.

Utstillere ved festivalen var K�re Groven, Gjertrud Hals og Per Chr. Vatn, og for�vrig vil 1988-festivalen bli husket som det �ret Clint Eastwood nesten kom til Molde. Arbeidet for � bringe "Dirty Harry" til festivalen i kraft av hans produsentrolle for Charlie Parker- filmen "Bird" var n�r ved � lykkes, flybillettene til "Hr. �stskog" var klare, men i siste �yeblikk kom avbudet. Imidlertid holdt evigunge Red Rodney Parker-flammen godt ved like gjennom sine tre kvelder i Alexandrakjelleren.

Knut Borge var som vanlig en utmerket festivalkonferansier, men selv han kunne ikke rekke over alt. Dermed var det klart for et nytt navn som konferansier p� Kulturhuset: Viggo "Vazelina" Sandvik - gammel jazzfan, Moldeturist og et r�skinn av en fotballspiller. Om det var hans eller Bass Desires skyld vites ikke, men for f�rste gang m�tte 150 tilh�rere kastes ut av et konsertlokale i Molde p� grunn av for stor trengsel. Det, sammen med et �konomisk overskudd n� 23.000 kroner lovet godt for kommende �r.