B_B_King.jpg

1985: jubileum

Den 25. festivalen ble �pnet med kongelig tilstedev�relse. Og selv om regnv�ret kullkastet "Street parade�n" og dermed ogs� kulturminister Kjell Magne Bondeviks guttedr�m om � f� spille stortromme, viste v�rgudene s�pass respekt for kongehuset at Kronprinsesse Sonja kunne spasere gjennom Moldes hovedgate etter at ministeren hadde holdt sin �pningstale i Molde kino.
l ukene f�r festivalen utspant det seg en smule forvirring om hvorvidt kronprinsessen skulle erkl�re jubileumsfestivalen for �pnet. En stund het det seg at "Sonja �pner festivalen", deretter kunne lokalavisene fortelle at en misforst�else nok l� til grunn for dette, og at Kronprinsessen ville n�ye seg med � kaste glans over �pningen. Etter litt fram og tilbake ble det akkurat slik, og byens store s�nn, Kjell Magne Bondevik, ble overlatt det �refulle �pningsverv. �pnet gjorde han, og medbrakte samtidig en gave fra departementet: Et stipend p� 20 000 kroner til en norsk musiker. Festivalstyret ble dermed oppnevnt til stipendiekomite og valgte til alles tilfredshet Jan Garbarek som stipendiat. Garbarek ble overrakt sjekken p� scenen f�r den f�rste av sine to konserter med den indiske fiolinisten Shankar, og overvant sin snakke-p�-scenen-skrekk akkurat nok til � ytre "tusen takk".

Mer fyldig var en syrlig leder i Romsdals Budstikke, som slo fast at stipendiet til Garbarek var mer enn velfortjent, men hvorfor hadde Kulturdepartementet blandet inn Molde- festivalen? � oppnevne festivalstyret til stipendiekomite varen noe fattigslig jubileumsgave, mente lederskribenten, et poeng mange syntes var riktig godt.

Derimot hersker det i ettertid ingen uenighet om at Kronprinsesse Sonja virkelig tok festivalen med storm, og s�rlig Klassekampens utsendte. Revolusjonens sindige fortropp befant seg plutselig i rollen som eksklusiv hofffotograf da Kronprinsessen og The Newport Jazz Festival All-Stars fant at de ville avbildes sammen i en pause under �pningskveldens klubb i Alexandra-kjeller�n, og han taklet oppgaven som en ekte Lord Snowdon.

Nest etter kronprinsessens n�rv�r, vakte naturlig nok reprisen p� Miles Davis� Molde-bes�k st�rst oppstyr. Denne gang var det ingen magesyk, men noe hum�r-�mfientlig Miles som lot seg geleide til sin suite p� Hotel Alexandra. Der tillot han etter endel om og men en improvisert pressekonferanse, som han innledet ved � hoppe opp p� et bord og rape h�yt. Et sp�rsm�l om hvorfor han hadde med rockartisten Sting p� sin nyeste plate falt i s�rdeles d�rlig smak, og den uheldige sp�rsm�lsstiller fra Dagbladet ble konfrontert med den hvite rases utnyttelse av svarte musikere, samt forkynt at sp�rsm�let hadde �delagt dagen for Miles. �deleggelsen var likevel ikke verre enn at kveldens konsert forl�p etter programmet, og om den n�dde 1984-niv� eller ei er i ettertid blitt en diskusjon l�srevet fra b�de Sting og pressekonferansen.

Musikalsk holdt definitivt jubileumsfestivalen et verdig niv�, med glimrende ut�velse fra alle scener. Og i utkanten av musikken viste flere billed- og andre kunstnere sine arbeider - Arvid Pettersen, Arne N�st, Sigmund Reite, Morten B�rresen. De amerikanske jazzfilmene var p� plass, og Norsk Jazzarkiv viste videoer med opptak fra tidligere festivaler. At det hele ogs� endte med �konomisk overskudd, om enn ikke mer enn beskjedne 17 000 kroner, bidro ytterligere til at den 25. festivalen gikk over i historien som en av de aller mest vellykkede.