Rekord-bassisten

I den grad Moldefestivalen opererer med rekorder, er antakelig Bj�rn Kjellemyr (39) innehaver av musikernes "Flest festivaler p� rad"-rekord. l �r kommer han for 17. gang. To klubbjobber med Dag Arnesens gruppe st�r p� programmet for den all sidige bassisten, som f�rst i fjor rakk � f� med seg sitt f�rste Hjert�ya-bes�k. l �r h�per han � debutere i den �rvisse fotballkampen.
-Jeg hadde vel ikke spilt kontrabass ett �r engang da jeg fikk den f�rste festivaljobben i Molde. Det var i 1974, det �ret Den Europeiske Kringkastingsunionen hadde sin radiojazz-festival som en del av Moldefestivalen. NRK plukket ut Guttorm Guttormsens kvintett fra Grenland til � representere Norge, og der spilte jeg. Jeg husker ikke s� mye fra den festivalen, var nok litt sjokka. Men jeg syntes det var veldig flott � v�re i Molde, g� rundt og se og h�re, sier Bj�rn Kjellemyr.

To inntrykk fra�74-festivalen har imidlertid festet seg. Guttormsen-bandets avdeling i Molde Kino falt mellom konsertene til Gary Burton Quintet og den tyske pianosolisten Joachim Kuhn. Det f�rste synet som m�tte Kjellemyr i kinoen var Gary Burton, Steve Swallow og Pat Metheny som ble intervjuet p� scenen av NRK/TV etter sin konsert. Og da Kjellemyr & co. var godt og vel ferdig med sin konsert, kom Joachim Kuhn med en massasjestav som han lot ligge vibrerende overstrengene i flygelet. S�nt gjorde inntrykk p� en nysl�tt jazzbassist fra Bamble med rocke-erfaring som sin vesentligste musikalske ballast.

-Det var nok mye Guttorm Guttormsens fortjeneste at jeg begynte � spille jazz, sier Kjellemyr.
-Jeg hadde h�rt p� jazz, Jan Garbarek, Terje Rypdal og ikke minst Finnerud-trioen, men jeg spilte mest rock. Men vi hadde hatt noen s�nne litt hippie-aktige jammer, der Rune Klakegg spilte tenor og Jan Wiese piano. S� startet alts� Guttorm bandet sitt, det ble Molde-festival, og den samme sommeren flyttet jeg til Oslo og begynte p� Musikkh�yskolen. � flytte til Oslo viste seg � v�re greiere enn endel folk hadde forespeilt meg.

Hvordan da?
-Det het seg at i Oslo var det nesten umulig � f� spilt med noen i det hele tatt. Men det gikk ganske bra. Jeg kjente Vidar Johansen fra en amat�r-workshop p� en Kongsberg-festival, og ble kjent med Erik og Jon Balke. Det ble utgangspunktet for Balke/Johansen Kvartett. Vidar og Erik p� saksofoner, meg p� bass og Eivind Olsen p� trommer. En noks� krevende besetning, men jeg synes vi fikk det bra til noen ganger, som i Molde i �75.

l de neste �rene levde Bj�rn Kjellemyr et musikalsk "dobbeltliv", som jazzmusiker og musikkstudent. Han utsatte i det lengste beslutningen om hvorvidt hovedsatsingen skulle bli jazzbass eller klassisk kontrabass.
-Jeg lot bare tingene utvikle seg, men �ynet jo at et valg m�tte komme f�r eller siden, sier han.

-l 1977/78 var jeg vikar i Oslo-filharmonien og spilte endel med Kringkastingsorkesteret. Samtidig spilte jeg med flere og flere jazzmusikere. Dette var en gunstig tid for jazzmilj�et, med mange klubber og mange jobber.

S� reiste du til Bergen og dav�rende Musikkselskabet Harmoniens Orkester (n� Bergen Filharmoniske Orkester) i 1978?
-Ja. P� den tiden hadde jeg spilt med Karin Krog, og Jon Balke, Espen Rud og jeg hadde planlagt � satse skikkelig p� en trio. S� det var med blandede f�lelser jeg m�tte fortelle dem at jeg hadde f�tt ansettelse i Bergen.

Klassisk musikk og kjole og hvitt?
-Hele greia. Det var rett til brukt-sjappene for � f� finkl�rne.

Hvorfor sluttet du i orkesteret etter to �r?
-Jeg hadde stadig god kontakt med jazzmilj�et i Oslo, og spilte en god del med jazzmusikere i Bergen ogs�. Det var p� mange m�ter en positiv tid. Dag Arnesen, Frank Jakobsen, �ystein S�bstad og jeg hadde et band som en tid �vde i Hulen hver fredag morgen klokka �tte. Det var i den perioden turneen med Joe Henderson foregikk, ogs�.
Men Bergen var vel ikke akkurat jazzens sentrum. Samtidig f�lte jeg at det ville v�re g�rnt av meg � ikke sjekke litt mer p� frilans-mulighetene i Oslo. Jeg kunne ikke tenke meg en tilv�relse der jeg som gammel mann ville komme til � gruble p� hva som ville ha skjedd om jeg hadde satset p� jazzen den gangen.

l 1980 var Bj�rn Kjellemyr tilbake i Oslo, og har siden v�rt � h�re i et utall sammenhenger. Men alltid som "sideman", hvorfor aldri som leder? Han har svaret klart:
-Hvis jeg ikke hele tiden hadde v�rt s� begunstiget at jeg kunne spille med s� mange bra band med s� mange bra musikere som lager s� mange bra l�ter .... da, kanskje. Hvis jeg bare hadde f�tt spilt av og til, da hadde jeg nok fors�kt � lage et band framfor � sitte hjemme p� kammerset.
Men � lede et band setter sv�re krav til ideene dine, kreativiteten din. Jeg har hatt frie hender til � realisere mine egne ideer i det bandene der jeg har spilt, har nesten alltid f�tt rammer som jeg har f�lt meg komfortabel innenfor. Men det er klart: Behovet for � gj�re noe p� egen h�nd, enten lage en plate eller sette sammen et band til et prosjekt, blir bare sterkere �r for �r.

Som bassist bruker du b�de el-bass og kontrabass. Lever de to i fredelig sameksistens hos deg?
-Ja. Forutsetningen er at jeg kan holde p� mye med begge deler. Begge har sine s�rpreg, og det er ikke n�dvendigvis slik at el-bass passer best til rockete ting. Jeg bruker fire- og fem-strengs pluss en fretless el-bass, og med disse tre pluss kontrabassen synesjeg at jeg erganske godt dekket. Jeg f�r stort sett fram det uttrykket jeg �nsker, sier Bj�rn Kjellemyr, som holder den f�rste konserten med Old And New Dreams, midnattskonserten til Miles og det generelt h�ye niv�et p� norske bands prestasjoner i Molde blant sine fineste minner gjennom 16 Molde﷓festivaler.

- Gang p� gang har jeg g�tt fra klubb til klubb p� kveldene, og endt p� Lucullus, der et norsk band har vist minst like h�yt niv� som mer ber�mte utenlandske, sier han. Og beklager samtidig at det ombygde Lucullus er blitt et lite egnet sted for levende musikk.

-Det er synd. For det er viktig at norske band blir presentert under gode forhold i Molde. � f� spille p� en Molde-festival betyr mye, er et l�ft som virkelig er noe � ta med. Jeg savner kanskje noen norske band som er "i kj�mda" ved festivalen, men for all del: Jeg personlig skal ikke klage over ikke � ha f�tt jobber i Molde, slutter Bj�rn Kjellemyr med et smil.

Bj�rn Kjellemyrs Molde-liste:

1974:Guttorm Guttormsen Kvintett
1975:Balke/Johansen Kvartett
1976:Reim/Neumann Kvartett
1977: Per H�gl�nd Kvintett
1978:Karin Krog
1979:Arnesen/S�bstad Kvartett
1980: Erling Aksdals Orkester
1981:S�yr
1982:Susanne Fuhr Band, Warne Marsh
1983:Bob Berg (f�r﷓festival)
1984:Knut Riisn�s Kvartett
1985:Terje Rypdal
1986:Terje Rypdal
1987:Jon Eberson
1988:Terje Rypdal
1989:Jon Eberson, Anne Grete Preus