1983: Pastorius� lydsjokk

Som den f�rste ikke-sosialdemokratiske statsr�d �pnet Kulturminister Lars Roar Langslet 83-festivalen ved bokstavelig talt � sl� p� stortromma. Sammen med arrang�rer, lokale prominenser og publikum deltok han i gateparaden fra Hotel Alexandra til R�dhuset, og lovet i sin �pningstale at Kulturdepartementet ogs� i framtida ville se med velvilje p� jazzfestivalens s�knader om bevilgninger.
Det skulle saktens komme godt med, for ogs� dette �ret endte festivalen i �konomisk minus, om enn ikke verre enn 6000 kroner. 1.2 millioner inn, men 1.206 millioner ut, dermed nytt underskudd, selv om festivalen som helhet reduserte utgiftene med 120.000 kroner i forhold til �ret f�r.

Musikalsk, derimot, ble festivalen p� ny et overskuddsforetagende. Allerede �pningsdagen skremte Jaco Pastorius og hans Word of Mouth-band decibelsjokk p� noen og hver, men bak lydmuren antes mye fint spill, noe radioopptakene bekreftet. Seinere i uka tok The Art Ensemble of Chicago, Machitos store salsaband og ikke minst frodige Silver King Band publikum med storm, om enn p� hver sin m�te, og likeledes gjorde Ronald Shannon Jackson, med den seinere gitarhelten Vernon Reid (Living Colors) i bandet, og Vienna Art Orchestra solid inntrykk.

1983 vil ogs� huskes som et �r med glimrende norske festivalinnslag. B�de Lucullus-programmet og den �vrige norske innsatsen rundt om p� scenene holdt h�yt niv�, s� h�yt at det gikk an � leke med tanken om en heilnorsk festival.
P� en nattjam dukket en 17 �r gammel jente opp, og dristet seg til � synge, akkompagnert av Pastorius-pianisten Delmar Brown. Silje Neergaard ble et �hett navn� i Molde over natta, og de som sp�dde at hun snart ville vende tilbake til festivalen som engasjert artist, fikk rett.

Frans Widerberg var festivalutstiller under denne festivalen, som p� ett punkt skilte seg fra de n�rmest foreg�ende: Gratisvisningene av jazzfilmer glimret med sitt frav�r, for f�rste gang siden 1974.