matsgustafsson_0012.jpg

Mats Gustafsson

Artist In Residence 2015- Mats Gustafsson

Foto: Cato Lein
Publisert: 29.04.2015 - Sist oppdatert: 29.04.2015 11:40

Svenske Mats Gustafsson blir årets Artist In Residence på Moldejazz, The Soul Rebels tilbake i Alexandraparken og mer SKRUK & Oakland Interfaith Gospel Choir m.m. 

Forordet i boka om Moldejazz sine første 50 år lyder «Ta vare på galskapen», få er bedre egnet til å gjøre nettopp det enn den svenske saksofonisten Mats Gustafsson, fritt-tenkende og nyskapende som han er. At han etterhvert er svært anerkjent og har mottatt Nordisk Råds Musikkpris (2011), ser ikke ut til å legge bånd på hans ustoppelige kreativitet. Mats Gustafsson skal gjøre seks svært forskjellige prosjekter under årets Moldejazz. Det skal males fritt og med stor palett på lerretet han spenner opp med åpningskonserten Fire! Orchestra i den ene enden av uka og solokonserten i Molde Domkirke i den andre.

I Alexandraparken onsdag og torsdag blir det et hjertelig gjensyn med New Orleans-oktetten Soul Rebels som med sin sjangermiks, groove og publikumstekke skapte en stemning i parken i 2012 som det går gjetord om. Før dem spiller onsdag de lokale favorittene Columbic og torsdag Urørt-finalisten Miss Tati. I Storyville på Plassen spiller onsdag kritikerroste Zanussi 5, fredag kvitterer Moldegutten Kristoffer Tokle for sin Jazztalent-pris med det helt nye prosjektet Tokle og lørdag stifter vi bekjentskap med det ny saksofon-stjerneskuddet Melissa Aldana. 

I tillegg er det også klart for billettsalg til konsert nr. 3 med SKRUK & Oakland Interfaith Gospel Choir onsdag 15/7 kl. 21:30!

Fire! Orchestra

Mats Gustafssons Fire! Orchestra personifiserer ideen om jazz og musikk som inkluderende, utforskende, leken, ekstatisk, vital og energisk, spilt og sunget av flere av Skandinavias aller fremste musikere innen jazz, improvisasjon og eksperimentell rock og pop. Vekslende mellom det kontrollert komponerte og det impulsivt improviserte, strømmer det melodier og riff, drivende «grooves» og viltre støyelementer, fynd og eleganse i fra en og samme kraftpakke. I anledning åpningskonserten til Moldejazz 2015 har Mats Gustafsson med en blanding av gamle kjente og nye fjes fra både Sverige, Norge, Danmark og Frankrike, satt sammen en helt ny versjon av dette vidunderlige orkesteret. Konserten blir norgespremieren på stykket «Ritual» av Fire! og Mariam Wallentin, med tekster av Erik Lindegren og Mats Gustafsson.

Mats Gustafsson - tenorsaksofon, Johan Berthling - el-bass, Andreas Werliin - trommer, Mariam Wallentin - stemme, Sofia Jernberg - stemme, Anna Högberg - altsaksofon, Mette Rasmussen - altsaksofon, Jonas Kullhammar - bassaksofon, Lotte Anker - tenorsaksofon, Goran Kajfes - kornett,

Niklas Barnö - trompet, Mats Äleklint - trombone, Per-Åke Holmlander - tuba, Hild Sofie Tafjord - valthorn, Andreas Berthling - elektronikk, Finn Loxbo - gitar, Julien Desprez - gitar, Martin Hederos - tangenter, Mads Forsby - trommer

Gustafsson & Stetson

Mats Gustafsson og Colin Stetson kan på et vis virke å ha motsettende arbeidsmåter som musikere og saksofonister. Stetson som metodologisk, der han sakte bygger opp lange flater med ofte minimalistiske og repeterende trekk, men Gustafssons musikk ofte forbindes høy energi, impulsivitet, det frilynte og det viltre. I realiteten er begge disse to moderne saksofonistmestrene langt mer mangefasetterte, og samtidig er deres respektive metoder og stiler nok like komplementerende som de kan virke å være motsettende. Stetson og Gustafsson har samarbeidet tidligere, i 2011, et møte som førte til albumet Stones utgitt på Rune Grammofon i 2012. Saksofonduoer er ikke hverdagskost, så vi er glade for at disse to særegne saksofonistene nå gjenforenes i Molde, og med Stones som utgangspunkt og et arsenal av ulike saksofoner som verktøy på ny utforsker ulike former, detaljer, med energi og fantasi.

The Thing & James Blood Ulmer

The Thing er et av prosjektene til Mats Gustafsson med lengst fartstid, startet i 1999 sammen med Paal Nilssen-Love og Ingebrigt Håker Flaten, en rimelig slagkraftig rytmeseksjon. Siden har bandet utviklet seg til noe langt mer, og som trio så vel som med samarbeidspartnere som Joe McPhee, Thurston Moore, Barry Guy og Neneh Cherry, har de utforsket råskap, vilterhet, energi og groove i krysningen mellom frijazz, grovkornet rock og støy, og i nyere tid også med inspirasjon fra skrudd pop og mørk hiphop. I bunnen har det dog alltid virket som det var noe seigt og bluesaktig ved The Thing. Hva er vel da mer naturlig enn et samarbeid med den legendariske gitaristen James «Blood» Ulmer?  Ulmer fikk sitt gjennombrudd tidlig på 70-tallet i bandet til Ornette Coleman, hvor han som en av de første gitaristene Coleman benyttet seg av var med på å videreutvikle Colemans «world of harmolodics». Med rytmisk drivende «free funk» og melodisk søkende frijazz i bagasjen, gikk veien videre via samarbeid med blant andre Larry Young og Arthur Blythe, før han på slutten av 70-tallet og utover 80-tallet ledet an med egne prosjekter, og album som Are You Glad To Be In America? samt band som Music Revelation Ensemble, Phalanx og ikke minst Odyssey. I løpet av karrieren har Ulmer alltid vært en søkende utøver, og skapt særegen musikk av frijazz, funk, rock og soul, med en fot godt plantet i røff blues. The Thing har lenge vært fans av Ulmer, og spilte allerede på albumet She Knows... inn en versjon av hans «Baby Talk». Gustafsson har uttalt at dette er et samarbeid de har drømt om å få i stand, og The Thing & James Blood Ulmer blir et unikt, kreativt møte for Molde Jazzfestival 2015.

James Blood Ulmer - gitar, Mats Gustafsson - saksofoner, Paal Nilssen-Love - trommer, Ingebrigt Håker Flaten - bass

Petter Northug Tribute Unit - New Instruments in Jazz and Sport

I utgangspunktet kan man kanskje tenke at musikk og idrett ikke har så mye felles, men kanskje er det verd å undersøke dette litt nærmere. For vel fører musikk emosjonelle og mentale reaksjoner, men den blir skapt ved bruk av kroppen, hvor teknikk, styrke, utholdenhet med mere, alle kan være faktorer i det endelig resultatet. Mats Gustafsson ser enda flere likheter mellom sport og musikk: Begge deler krever mengder med forberedelser og øving, og form, energi, struktur og improvisasjon kan være avgjørende for resultatet. Som han selv sier, et taktisk opplegg er aldri så bra at man ikke kan forlate det når nuet, eller sjansen, er der. Når det avgjørende rykket presenterer seg. Gustafsson er uttalt tilhenger av Petter Northug, og har stor sans både for hans prestasjoner som en fremragende idrettsutøver, samt for hans evne til å erte på seg svenske skientusiaster. Med Petter Northug Tribute Unit - New Instruments in Jazz and Sport, vil han, som svenske på norsk jord, hylle Northug med utgangspunkt i tankene omkring friksjonen og likhetene mellom musikk og idrett. Stykket er delt opp i fire deler, som fire løp som for Northugs del endte i fire gull. Om skisporten først og fremst er en individuell idrett, så kan kanskje jazz og improvisasjon sees på som en spennende stafett, sier Gustafsson, men det er alltid den individuelle stemmen, eller løperen, som avgjør. Hva blir resultatet? Hvor havner nuet? Og hvordan låter det?

Peter Northug Tribute Unit - New Instruments in Jazz and Sports, a New Piece by Mats Gustafsson in 4 Parts (of Gold) er spesielt lagd for Molde Jazzfestival 2015.

Erwan Keravec - sekkepipe, Mats Gustafsson - slide-saksofon og flutofon, Stine Janvind Motland - stemme, Sofia Jernberg - stemme, Raymond Strid - preparerte trommer, Frode Hatli - akkordeon,
Leif Elggren - Leif Elggren, Dieb13 - platespillere

Break of Day - Daybreak of - Day of Break

Den tradisjonsrike morgenkonserten har Mats Gustafsson ønsket å skape sammen med musikere med helt unike stemmer, og som har bakgrunn i fra nåtidig klassisk musikk heller enn fra jazz. Klassisk musikk og jazz har for Gustafsson dypest sett mye til felles, og kan derfor også berike hverandre, særlig om man har et åpent øre, et åpent øye, og et åpent sinn. Et slikt utgangspunkt kan føre til åpne tanker, og det burde således være en ypperlig start på dagen, med klangsterke, akustiske instrumenter ute i naturen.

Konserten vil bestå av improvisert og komponert musikk i solostykker som veves sammen med lavmælte partier der instrumentene - barokkfiolin, saksofon, trompet, preparert slagverk, kontrabass og spesialbygde instrumenter - er i samspill. Til konserten har Gustafsson med seg den mangesidige britiske mesterbassisten Barry Guy og hans kone Maya Homburger, som er spesialist på fiolin innen tidligmusikk. De øvrige medvirkende er perkusjonist Erik Carlsson og trompetist Anders Nyqvist.

Barry Guy - kontrabass, Maya Homburger - barokkfiolin, Mats Gustafsson - saksofoner, Erik Carlsson - perkusjon, Anders Nyqvist - trompet

Gustafsson Solo

En domkirke er et rom som krever sin utøver, og Molde domkirke er intet unntak. Stedet har vært gjenstand for mang en legendarisk konsert opp igjennom årene, og denne kan føre seg inn i rekken av disse. Mats Gustafsson har modig nok tenkt å gripe sjanse til å fylle kirkerommet med musikk alene, med kun sin barytonsaksofon som verktøy. I et forsøk på å få steiner og fundament til å bytte posisjoner, slik han selv billedlig skildrer det, vil barytonsaksofonen vibrere i det store luftrommet i domkirken. Med en slik unik arkitektur, der små deler binder sammen og bidrar til den større formen, kan man finne likhetstrekk i musikken. De minste bestanddeler, vellyd som ulyd, klang og farger, bidrar til en større form. Og akkurat denne kvelden - 18. juli, en form, et helt nytt musikkstykke, som vil sette sitt preg på domkirkerommet.

Mats Gustafsson - barytonsaksofon, kirkerommet

The Soul Rebels

Det er sjelden at Moldejazz tar tilbake et utenlandsk band bare tre år etter at de var på festivalen sist. Når det gjøres, slik tilfellet er med Soul Rebels, som spilte to kvelder i Alexandraparken i 2012, så er det i erkjennelse av at Soul Rebels nærmest er det perfekt parken-bandet. New Orleans-oktetten forener soul, jazz, hip-hop, rock, pop, funk og brassband-tradisjon på sin helt særegne måte. De framfører en herlig mix av originalkomposisjoner og låter skrevet av et vidt spekter av artister som Stevie Wonder, Neil Young og Eurythmics. Bandet utøver en musikalitet og utstråler en spilleglede som gjør at ingen kan stå stille på konsertene deres. Alexandraparken blir en kokende varm New Orleans-gryte 15/7 og 16/7.

Lumar LeBlanc - skarptromme, Derrick "Oops" Moss - bass tromme/perkusjon, Edward Lee - tuba, Tannon "Fish" Williams - trompet, Marcus "Red" Hubbard - trompet, Paul Robertson - trombone, Erion Williams - tenorsaksofon.

Columbic

Columbic er ute etter å gi lytteren en unik konsertopplevelse, med energiske improvisasjoner over av og til temmelig frie premisser. Bandet har utviklet et svært solid samspill, der hvert bandmedlem får skinne gjennom og vise sine særegenheter. Sentralt i musikken er egenkomponerte låter med sterke melodier og uforutsigbare vendinger. De tar hverandre gjerne med på spontane musikalske reiser underveis. Bandet ble til på musikklinja i Molde, der flesteparten av dem nå går sitt tredje år.

Espen Songstad - gitar, Lauritz Skeidsvoll - sax, Isach Skeidsvoll - piano, Torkil Hjelle - bass, Rino Sivathas - trommer. 

TOKLE

Tokle er nytt band satt sammen av trommeslager Kristoffer Tokle i sammenheng med at han ble tildelt SpareBank 1 sin Jazztalentpris under Moldejazz 2014. Tokle byr på musikk med sterke New Orleans-referanser som The Meters, Dr. John og Allen Toussaint, referanser som kanskje blir enda sterkere og mer troverdig i og med at bandet har med seg to New Orleans-fødte musikere. Med svette suggererende rytmer ønsker TOKLE å få lytteren til å riste seg løst og omfavne galskapen som kan oppstå.

Kristoffer Tokle (NO) - trommer, Tricia Boutté (New Orleans, US) - vocal, Paul-David Longstreth (New Orleans, US) - tangenter, Kåre Nymark Jr. (NO) - trompet, Lars Frank (NO) - saksofoner, Torbjørn Tveit (NO) - bass

Zanussi 5

Bassist, komponist og bandleder Per Zanussi har med årene vært involvert i en rekke spennende og innovative prosjekter, Wibutee, Crimetime Orchestra og Tresspass Trion for å nevne noen. Likevel er nok Zanussi 5 hans mest ettertraktede prosjekt, siden oppstarten på begynnelsen av 2000-tallet har de gitt ut tre studioalbum samt et heidundrende livealbum innspilt i Coimbra i 2013. Zanussi 5 har spor av løssluppen free-bop og søkende 50- og 60-tallsavantgarde, men med blikket rettet fremover mot det ukjente. Musikken er frilynt men med en tydelig svingende groove. Den har rock-aktige tilsnitt utført med smidige og elastiske bevegelser. De melodiske grunntemaene gir stort rom for utskeielser og utbrudd, med Zanussis spenstige og forserende basspill samt Gard Nilssens solide men lekne trommer som drivkraft. I front, en stjerneangrepstrio bestående av treblåserne Eirik Hegdal, Jørgen Mathisen og Kjetil Møster. Med et arsenal av tenor-, baryton-, sopransaksofon samt klarinetter kontrasterer de så vel som komplementerer hverandre med stor melodisk sans, oppfinnsomme og eksotiske improviserte krumspring, overraskende og av og til humoristiske tut og bært, utført med en eleganse og kraft som av og til får deg til å undre på om det ikke er langt flere musikere du hører på. Zanussi 5 er et imponerende band på veldig mange måter.

Per Zanussi - kontrabass, Gard Nilssen - trommer, Eirik Hegdal - barytonsaksofon og klarinett, Jørgen Mathisen - tenorsaksofon og klarinett, Kjetil Møster, tenor- og sopransaksofon og klarinett.

Melissa Aldana

Den New York-baserte Chilenske tenorsaksofonisten Melissa Aldana har i løpet av kort tid markert seg som en meget lovende musiker. Aldana begynte å spille saksofon allerede som 6-åring, og hennes første lærer var hennes far, Marcos Aldana, som selv er en anerkjent jazzsaksofonist. I 2013, 24 år gammel, vant hun den prestisjetunge Thelonious Monk International Jazz Saxophone Competition. Prisen var en pengepremie og ikke minst en platekontrakt med Concord Music Group. Aldana er den første kvinnelige instrumentalisten som har vunnet denne prisen. I 2014 kom albumet Melissa Aldana & Crash Trio, et album med bunnsolid og melodisk sikker postbop og mainstreamjazz med spor av Sonny Rollins, fremført med en ungdommelig friskhet og en tydelig «edge». Mye tyder på at hun med konserten under årets Moldejazz vil kunne skaffe seg ytterligere fans.

Melissa Aldana - tenorsaksofon, Pablo Menares - bass, Allen Mednard - trommer

Moldejazz har tidligere lansert følgende artister til 2015-festivalen: Dee Dee Bridgewater & The New Orleans Jazz OrchestraRobert Plant And The Sensational Space ShiftersD'AngeloGregory PorterJack DeJohnette - Made In ChicagoThe Bad Plus Joshua RedmanTigranVijay Iyer TrioMarius NesetVeronica MaggioSly & Robbie meet Nils Petter MolværBjørn Alterhaug - Tiden leker og lerMøster! Kurt EllingKris DavisEspen Reinertsen & Trondheim JazzorkesterDriving MilesEmilie NicolasKrokofantSkruk & Oakland Interfaith Gospel Choir (to første konserter utsolgt!)Daniel HerskedalRed HotOle BørudProviant AudioMaya VikJosahMiss Tati, Dr Kay And His Interstellar Tone Scientists, Ytre Suløens Jass-Ensemble og Mella & Friends.

Billetter kan kjøpes digitalt gjennom Moldejazz sine nettsider fra kl. 12:00 29/4-15.

For ytterligere informasjon kontakt: Daglig leder i Moldejazz, Hans-Olav Solli - tlf 948 26 305.

Del: 
Logo: Instagram Instagram #moldejazz
Logo: Spotify Spotify
Logo: Spotify WiMP