Kris Davis er en av denne scenens mest fremtredende og lovende pianister for tiden. Davis er født og oppvokst i Vancouver i Canada, hvor hun i en tidlig alder begynte å studere klassisk piano, og utviklet en fascinasjon for jazz og pianister som Herbie Hancock og Keith Jarrett i løpet av tenårene, noe som førte henne videre til å studere jazzpiano i Toronto. I 2001 flyttet Davis til New York, hvor hun tok en grad i klassisk komposisjon, men også fikk videreutvikle seg som jazzpianist i en rekke ulike ensembler, både sammen med eldre og med jevnaldrende musikere.
I løpet av de godt og vel ti siste årene har hun vært delaktig i samt ledet en rekke ulike ensembler, og jobbet mye med musikere som Tony Malaby, Eivind Opsvik, Ingrid Laubrock og Tyshawn Sorey. Hun deltok også sammen med veteran-trommis Andrew Cyrille på bassisten Eric Revis' vidunderlige City of Asylum fra 2012. Samme året kom kvintettutgivelsen Capricorn Climber, og hun har lenge ledet en trio med John Hébert og Tom Rainey, en gruppe som også nylig har gjestet Bergen og Oslo. Hennes hittil nyeste prosjekt er en oktett med intet mindre enn fire bassklarinettister.
Til Molde kommer hun dog som solopianist, et for mange utfordrende format, men et som Davis takler utmerket, noe albumene Aeriol Piano (Clean Feed) og Massive Threads (Thirsty Ear) er gode eksempler på. Her som i hennes andre prosjekter kan finne elementer i fra klassisk musikk og moderne jazz, og som med mye av hennes musikk spilles det på spenninger mellom det tilsynelatende enkle og det mer komplekse: små melodier kan spinne ut i mer avanserte partier, men også motsatt. Det ligger an til å bli et intimt møte med en av den moderne jazzens mest ambisiøse og lovende pianister.