FORSIDE ARTISTER BILLETTER OM MOLDEJAZZ PRESSE FUNKSJONÆR KONTAKT OSS SØK STORYVILLE JAZZ CLUB
Jazzfolkets rus
Å bla i programmene for de første Molde-festivalene gir et godt inntrykk av hvilket arbeid festivalens annonseakkvisitører utrettet. En utrolig mengde små firkantede annonser fylte programsidene, uten at vi skal tolke det som definitivt bevis på at Molde er i besittelse av en ualminnelig jazzinteressert handelsstand. Men mengden av annonser tyder på at forretningene ante økt omsetning i festivalens kjølvann, og enkelte annonsører slo til med annonsetekster det er en fryd å kunne sitere, selvsagt helt uten ondskap.

Den kanskje aller sterkeste stammer fra 1961 og O. Syltes Mineralvannfabrikk. Her er det snakk om å beregne sitt publikum:
«Syltes brus, jazzfolkets rus.»

I 1962 tar Hotel Nobel prisen, med en verserytme som er en frijazzfestival verdig:
«Etter jazz og swing
trenger De forfriskning.»

O. Sylte kommer imdiertid knallhardt tilbake i 1963, med rusen ute av systemet og nyoppdaget sunnhetsfilosofi i bagasjen:
«Syltes mineralvann
er i smak nummer en
og i behandling ren.»

l 1964 og 1965 slår Bennets Reisebureau til, etter prøve-og-feile metoden. 1964´s
«Ring og bestill
hvor i verden De vil»

er det følgende år rettet til:
«Ring og bestill
hvor i verden De skal.»
Modale hjelpeverb åpner i sannhet muligheter, også i reiselivsbransjen.

Mer på det absurde plan ligger en annen annonse fra 1965, nemlig:
«Pust ikke til ingen nytte,
kjøp heller en trekkbasun.»
Carl M. Iversen, huset for god musikk.

1966 ble en dårlig årgang, men i 1967 tok firma S. Pettersson opp tråden, og forkynte:
«Hot jazz krever luftig antrekk.»

Dette var før forbrukerombudsmannens og Lucullus´ hurratid, så sannhetsgehalten ble aldri målt.

1968 ble en ny dårlig høst for kvikke annonser, men 1969 tok en fin sving i kulinarisk retning. Storgatens Kolonial A/s sto for denne:
«Røkte griseører, klapperslangekjøtt, froskelår, ristede bier og andre delikatesser får De nå som før i Storgatens Kolonial A/s.»

Året etter må varelageret stadig være inntakt, for nå heter det:
«Avansert jazz? Hva med avanserte delikatesser?»

De kommende syttiårene markerte dessverre slutten på rekken av fristende annonser, men vi slutter med en godbit fra 1970, et rytmisk epos som viser at mennesket såvisst ikke lever av brød alene:
«Hamburger - pølse - is - brus serveres hver kveld under festivalens sus.»
Velkommen til Torgkiosken Innehaver H. Rasmussen.

Så er det opp til Moldes handelsstand å prege 80-årenes programmer til nye generasjoners utvilsomme fryd og nytte.



SKRIV UT TIPS EN VENN
Spillesteder
Jazzlogen
Bodutleie
Internt 2009
Reiseinfo / Innkvartering
Vår miljøprofil
Historie
Jazz i Molde II - Festivalene 1980-1990
Jazz i Molde I - Festivaler gjennom 20 år
Jazzarkiv
NYHETSBREV
Lenker
Festivalstyret
Si din mening!
Nyhetsbrev
Lenker
Les eller last ned HOVEDPROGRAM 2009
Les eller last ned REGIONAVIS 2009
Les eller last ned PROGRAM PDF
Generalsponsor Hovedsponsorer Andre sponsorer Samarbeidspartnere
ÅRETS ARTISTER