- Det fins en veldig planlagt struktur i det vi skal spille, sier Jormin om konserten i Molde Kirke.
Det er fredag ettermiddag og Jormin skal spille med Marilyn Crispell trio senere på kvelden - Jormin sitter han i en sofa backstage på Forum og venter på resten av trioen.
- Trioen med Crispell er basert på fri improvisasjon, og det er Marilyn som bestemmer repertoaret, forteller Jormin, vi har et repertoar av temaer, så man kan si at musikken er fri improvisert, men med mulighet for å spille små komposisjoner – det er litt vanskelig å beskrive.
Kveldens konsert består for det meste av komponert musikk, spilt inn på platen ”In winds, in light”, og trioen er også utgangspunktet for denne konserten.
- Vi har spilt sammen i mange år, men spiller sjeldent – det gjør at det definitivt er fresht når vi treffes. Det er samme musikerne som jeg spiller med i dag, men i tillegg har vi med Karin Nelson på kirkeorgel og Lena Willemark på sang. Vi gjør sanger med tekst av William Blake og noen svenske poeter. Jeg har også skrevet noen av tekstene selv.
Musikken har Jormin også komponert, og verket er tenkt spilt i et kirkerom.
- Musikken er litt kontemplativ og stille, men det finnes heftige partier også.
Jormin opplever ikke at det er vanskelig å spille i kirkerom med rytmisk musikk.
- Tvert imot, det er forutsetningen for denne musikken. Det er noe i kirkerommet, uavhengig av om man er kristen eller ikke, det er en stemning og en akustikk. Det er jo ikke rytmisk hardtsvingende som på jazzklubber, men rytme er det likevel. Det er en mer kompleks rytmikk man ikke alltid kan klappe til – mer flytende. Vi arbeider mye med klang og dynamikk.
NYHETER
Kjetil Møster årets unge internasjonale jazztalent.