Søk:

Festivalutstillinger 2010 og Label In Residence



I åtte år har Kunstnersenteret Møre og Romsdal og Moldejazz samarbeidet om å invitere en festivalkunstner som bl.a. har hatt separatutstilling på kunstnersenteret. I anledning Moldejazz sitt 50 års-jubileum, har vi valgt en annen vri, og fyller huset i Sandvegen 4 med flere kunstopplevelser.

Bushman´s Revenge: Jitterbug
Bushman's Revenge; Jitterbug.
Platecover av Kim Hiorthøy
«PLATEBUTIKKEN» - KMR presenterer alle Kim Hiorthøy's CD -og platecover for Rune Grammofon
Rune Grammofon er et plateselskap dedikert til å gi ut verk av de mest eventyrlystne og kreative norske artister og komponister. Deres mål er å legge kjærlighet og omsorg i hver utgivelse ved å gi den best mulige design og innpakning – ingen plastikk! Alle utgivelser kommer i digipak format med eksklusiv design av den enestående kunstneren – og designeren, Kim Hiorthøy.

Det er aller første gang at disse arbeidene blir vist samlet.

AMANDA CARDELL, «Flying Umbrellas and other strange birds»
Det er en paraplyfuglemaskin, en trekkfugleflokk som lander på Kunstnersenteret i sommer. Den reiser så langt vest man kan komme før havet tar over.
Amanda Cardell (f. 1972, Sverige) presenterer her en helt ny utstilling og viser sine arbeider for første gang i Molde. Amanda har her tatt bevegelsen ut i rommet, i fotsporene fra den kinetiske kunsten skaper hun en egen fortellende verden.

Utstillingen er realisert med støtte fra Konstnärsnämnden och Nordic-Baltic mobility program

TORI WRÅNES, performance - Kunstnersenterets jubileumsgave til Moldejazz.
Tori er i en egen liga når det gjelder performancekunst i Norge i dag. Hun arbeider hovedsaklig med stemme og skulptur der hun blander elementer fra teater, musikk samt billedkunst. Arbeidene hennes vises i gallerier så vel som teatre og konsertscener. Hun arbeider også på mindre opplagte steder som i klatrevegger, parkeringsanlegg eller under vann, og arbeider ut ifra troen på en slags menneskelig elektrisitet.
Vi gleder oss – og er spent på, hvordan hun vil presentere seg i løpet av Moldejazzuka!

FESTIVALTRYKK GJENNOM TIDENE
Siden midt på 1980 tallet har Moldejazz fått laget festivaltrykk av kjente kunstnere som Per Kleiva, Marianne Heske, Sigmund Reite, Arne Nøst, AK Dolven, Kjell Erik Killi Olsen og Ørnulf Opdahl. Tjue av disse trykkene skal presenteres i kunstnersenteret kunstbutikk og flere av arbeidene er til salgs.



ANDRE UTSTILLINGER
I tillegg til utstillingene på KMR, vil Moldejazz presentere ei utstilling av samtlige festivalplakater gjennom 50 år og i samarbeid med fotografen Roger Engvik fra Summmørsposten vil vi vise høydepunkter fra hans omfangsrike billedarkiv som omfatter bilder fra samtlige festivaler i perioden 1963 – 2004.

RUNE GRAMMOFON – LABEL IN RESIDENCE
I ti år har Artist in Residence vært et varemerke for Moldejazz. I jubileumsåret utvider vi også med et residerende plateselskap. Vi setter et særlig fokus på et av våre viktigste plateselskap Rune Grammofon ved å presentere musikken på ulike scener og det visuelle utrykket på Kunstnersentret Møre og Romsdal.

Rune Grammofon ble startet av Rune Kristoffersen og hadde sine to første utgivelser i januar 1998 med Supersilent´s monumentale “1-3” og Arne Nordheim´s “Electric”, hans samlede elektroniske hovedverk. Rune Grammofon har nå utgitt ca 100 album som dekker avant rock, elektronika, improv, jazz, alternativ pop, progressiv samtidsmusikk og det meste imellom. På årets festival blir det anledning å høre et knippe sentrale artister som kommer med sine utgivelser på dette særegne selskapet: Biosphere, In The Country, Motorpsycho, Puma, Bushman’s Revenge, Espen Eriksen Trio og Stian Westerhus.

Kim Hiorthøy er en multikunstner i ordets rette betydning. Hans designarbeid for Rune Grammofon og Smalltown Supersound er gjengitt i en rekke kunstbøker om platecoverdesign. Han har gjort en rekke musikkvideoer for Motorpsycho, en konsert-dvd for Supersilent, og utgitt en rekke plater med egen musikk. Han har dessuten designet alle utgivelsene til Rune Grammofon, samt 2 bøker, postere, t-skjorter og alle selskapets annonser gjennom 12 år. Noe som gjør dette samarbeidet til noe helt unikt, også internasjonalt.


Utskriftvennlig versjon Del denne side