Martin Revheim (født 1973) har, tross sin unge alder, på en positiv måte rukket å markere seg sterkt i norsk kulturliv. I 1998 var han med på å etablere klubbscenen Blå i Oslo der mantraet var å synliggjøre det usynlige. I 1999 – 2001 ble konseptet fra klubben Blå importert til Moldejazz og gjennomført under festivalen. Etter å ha ledet Kongsberg Jazzfestival (2002 - 2005) ble Revheim ansatt som orkestersjef i Kringkastingsorkesteret (1.august 2006). Martin Revheim har blant annet også sittet i juryen for spellemannsprisen, By:Larm og Alarmprisen og var en periode knyttet til Rikskonsertene som produsent.
De siste årene har Moldejazz dels invitert sentrale politikere eller markante kulturpersonligheter til å åpne festivalen. Invitasjonen til Martin Revheim føyer seg naturlig inn i denne rekken. Han har det siste tiåret vært sentral i flere deler av norsk musikkliv. Han er velartikulert og har klare meninger om kultur og musikkens betydning for våre liv.
Da vi spurte Martin hva han tenker i forhold til oppdraget med å åpne Moldejazz fikk vi følgende svar: -Molde var først, Molde er størst. Molde International Jazz Festival er rett og slett festival-Norges rause mor. Mytene om festivalen nådde helt til Kløfta, der jeg på gutterommet, som tenåring leste om noe jeg håpet å få oppleve, en dag. At jeg nå skal få åpne selve festivalen er en ære, nesten for voldsom å forholde seg til. Jeg er stolt og mamma er selvsagt også stolt.