Månedens anbefaling - Desember 2007
av Øyvind Aasgård
Susanne Abbuehl - ”April”
(ECM Records 2001)
Av en eller annen grunn er det hvert år rundt juletider jeg finner den fram – CD’en “April” med den sveitsisk-nederlandske sangeren Susanne Abbuehl. Så er det vel et eller annet med stemningen da, kanskje med stemmen, med låtene – som appellerer spesielt til meg akkurat på svarteste vinteren. Nedtonet, poetisk – nesten snikende følsom – er platen et fullkomment alternativ til masende juleaktiviteter du etter vedtatt normer må være med på, men strengt tatt ikke har lyst til! Et enkelt og litt uvanlig komp bestående av klarinett, piano og trommer sender tankene i retning av Tom Waits, mens Susannes klokkeklare og uttrykksfulle stemme mer har slektskap med Radka Toneff. Det beste fra to verdener med andre ord. I tillegg lurer Carla Bley i kulissene (det er flere låter av henne på CD’en) – samt en tydelig østlig påvirkning, som er forklarlig ut fra artistens tidligere opphold i India.
”April” kan du nyte til fulle helt mutters alene, eller kanskje i selskap med en du er glad i. Det gjør ingen ting om du har et glass rødvin å holde i….
Og så en ting til: I 2002 hadde Susanne Abbuehl og bandet norgespremiere – ikke uventet på Kulturhuset i Molde. Og av og til skjer faktisk det utrolige: Konserten ble enda bedre enn undertegnedes skyhøye forventninger – disse magiske øyeblikkene da scene/sal-avstanden blir borte og musikken tar deg til opplevelsesnivå du bare aner eksisterer. Lekende, følsom og beregnende sensuell kan kanskje være en innledende beskrivelse på det som skjedde, i tillegg til verdens beste jazzpublikum og tilsvarende lydfolk. Jeg er ikke kjent for å gå tidlig hjem – men den kvelden tilbrakte jeg på verandaen, vel vitende om at jeg hadde hørt noe evigvarende vakkert. Jeg anbefaler ”April” på det varmeste!
Anbefalt av Øyvind Aasgård
Månedens anbefaling - November 2007
av Petter Pettersson
GEORGE RUSSELL SEXTET - ”Ezz-thetics”
(Riverside 1961)
George Russells konsert på Molde-festivalen i 1964 fikk stor betydning for norsk jazz, og flere av våre ledende musikere som den gang var i en tidlig utviklingsfase - har i ettertid fortalt om inspirasjonen fra Russell. Senere benyttet Russell bl.a. Jan Garbarek og Terje Rypdal i sitt orkester.
Ezz-thetic er innspilt 3 år før Russell var i Molde, og med en annen besetning – og hvilken besetning! Eric Dolphy spiller altsax og bass-klarinett, og altspillet på ”Round about Midnight” er et av de store øyeblikk i jazzhistorien. Ellers meget solid spill fra Don Ellis på trompet og David Baker, trombone. I kompet sitter bl.a. en 21 år gammel Steve Swallow – her på kontrabass - som var i studio for annen gang i sitt liv.
Russells musikk var kontroversiell for mer enn førti år siden. I dag oppleves den som ganske straight, men med kvaliteter som har tålt tidens tann usedvanlig godt. Det er strålende låter og glitrende arrangementer av Russell – hør for eksempel bluesvarianten ”Honesty” - og det hele framføres med enormt engasjement og nærmest Mingusk intensitet.
Vinylversjonen jeg hadde for mange år siden er forsvunnet. Det er en gave at det hele nå er gjenutgitt på CD – med to bonusspor i tillegg. Jeg antar at CDen ikke ligger i hylla på enhver bensinstasjon, men mobb din plateforhandler til han tar den inn, eller kjøp den på nett. Ezz-thetic er en opplevelse du må unne deg.
Anbefalt av Petter Pettersson