Jazzfolkets rus

Å bla i programmene for de første Molde-festivalene gir et godt inntrykk av hvilket arbeid festivalens annonseakkvisitører utrettet. En utrolig mengde små firkantede annonser fylte programsidene, uten at vi skal tolke det som definitivt bevis på at Molde er i besittelse av en ualminnelig jazzinteressert handelsstand. Men mengden av annonser tyder på at forretningene ante økt omsetning i festivalens kjølvann, og enkelte annonsører slo til med annonsetekster det er en fryd å kunne sitere, selvsagt helt uten ondskap.

Den kanskje aller sterkeste stammer fra 1961 og O. Syltes Mineralvannfabrikk. Her er det snakk om å beregne sitt publikum:
«Syltes brus, jazzfolkets rus.»

I 1962 tar Hotel Nobel prisen, med en verserytme som er en frijazzfestival verdig:
«Etter jazz og swing
trenger De forfriskning.»

O. Sylte kommer imdiertid knallhardt tilbake i 1963, med rusen ute av systemet og nyoppdaget sunnhetsfilosofi i bagasjen:
«Syltes mineralvann
er i smak nummer en
og i behandling ren.»

l 1964 og 1965 slår Bennets Reisebureau til, etter prøve-og-feile metoden. 1964´s
«Ring og bestill
hvor i verden De vil»

er det følgende år rettet til:
«Ring og bestill
hvor i verden De skal.»
Modale hjelpeverb åpner i sannhet muligheter, også i reiselivsbransjen.

Mer på det absurde plan ligger en annen annonse fra 1965, nemlig:
«Pust ikke til ingen nytte,
kjøp heller en trekkbasun.»
Carl M. Iversen, huset for god musikk.

1966 ble en dårlig årgang, men i 1967 tok firma S. Pettersson opp tråden, og forkynte:
«Hot jazz krever luftig antrekk.»

Dette var før forbrukerombudsmannens og Lucullus´ hurratid, så sannhetsgehalten ble aldri målt.

1968 ble en ny dårlig høst for kvikke annonser, men 1969 tok en fin sving i kulinarisk retning. Storgatens Kolonial A/s sto for denne:
«Røkte griseører, klapperslangekjøtt, froskelår, ristede bier og andre delikatesser får De nå som før i Storgatens Kolonial A/s.»

Året etter må varelageret stadig være inntakt, for nå heter det:
«Avansert jazz? Hva med avanserte delikatesser?»

De kommende syttiårene markerte dessverre slutten på rekken av fristende annonser, men vi slutter med en godbit fra 1970, et rytmisk epos som viser at mennesket såvisst ikke lever av brød alene:
«Hamburger - pølse - is - brus serveres hver kveld under festivalens sus.»
Velkommen til Torgkiosken Innehaver H. Rasmussen.

Så er det opp til Moldes handelsstand å prege 80-årenes programmer til nye generasjoners utvilsomme fryd og nytte.


Jazz i Molde II - Festivalene 1980-1990
Jazz i Molde I - Festivaler gjennom 20 år
Preludium
Storyville
Kikkan
Sideblikk
Campen
Regnfulle dager på Campen
Fra scenen og salen
Anatomi
MR - musicians relations
Villvekst i veikanten
Molde og pressen
Narkotika
Damelunsj
Molde og NRK
Jazzfolkets rus
1961 Revehallen
1962: TV kommer
1963: Tenorduellen
1964: Buksepress og skopuss
1965: Stoffskyer
1966: Anerkjennelsen
1967: Pengesorger
1968: I en tynn tråd
1969: Nok en stor festival
1970: Inn på statsbudsjettet
1971: Over kneika
1972: Flybåren
1973: Regn, regn...
1974: Til hele Europa...
1975: Tvilsomt besøk
1976: Munnkurv på campen
1977: Roligere tider
1978: Stor stemning, dystre tall
1979: Inn i Idrettens Hus
Amerikanske jazzfilmer i Molde
Ettertanke
Jazzarkiv
Velkommen tilbake 17.-22. juli 2006!