Da Karin Krog inntok Revehallen - på tidenes første Moldejazz-konsert i 1961 - ville det gitt gode odds å spå at hun skulle avslutte samme festivals konserter på hovedscenen i Bjørnsonhuset 56 år seinere. Men det skal hun altså, og i tillegg markerer Moldejazz med dette at Karin Krog i løpet av inneværende år har fylt 80. Nå er hun - passende nok - tilbake med et strålende band i solid swingende mainstream-tradisjon, ikke ulikt det hun spilte med i 1961. I årets band finner vi nåtidens kanskje fremste tenorsaksofonist innen klassisk jazz, Scott Hamilton, en strålende musiker som avhjelper savnet for de som elsker Ben Webster, Lester Young og Dexter Gordon.
Kvartetten «Atmospheres» består av Tigran Hamasyan (piano), Arve Henriksen
(trompet), Eivind Aarset (gitar) og Jan Bang (elektronikk), og debuterte med et
omfangsrikt dobbeltalbum på det velrennomerte platemerket ECM i fjor. ECM sjef
og produsent Manfred Eicher har beskrevet albumet som et av de aller beste han
noen sinne har spilt inn. De tre nordmennene har spilt sammen i flere ulike
konstellasjoner tidligere, men nye klanger og lydbilder tar form med Hamasyan i
front. Her er alle fire musikere på et kreativt høydepunkt, enten fritt
reflekterende over armenske temaer eller ved instinktivt samspill former det
atmosfæriske lydbildet. Anmelder Terje Mosnes omtalte prosjektet som
«Besettende, originalt og ubeskrivelig vakkert», og en mer dekkende beskrivelse
er det vanskelig å finne.
Jan Magne Førde er mest kjent som trompetist i The Brazz Brothers, et ensemble som har turnert og spilt over 4000 konserter i 34 land. Prosjektet Mezzing ble urframført i Nidarosdomen under Trondheim Jazzfest i 2016. Publikum og presse hyllet konserten som en av festivalens høydepunkt og uttrykk som «majestetisk» og «magisk» preget overskriftene. Mens Ila Brass Band var sentral under fremførelsen i Trondheim, så falt det naturlige å velge Molde Brass Band når verket skulle settes opp på Moldejazz. Molde Brass Band er et av landets beste og har vært i elitedivisjonen blant Brass Band i tretten av de tretti årene bandet har eksistert. I tillegg så har Førde har satt sammen et spennende ensemble med blant annet Henning Sommerro som i 2016 bidro sterkt til å fylle Molde Domkirke hele tre ganger med kjempesuksessen Skruk med Vårsøg og Sondre Bratland. Jan Magne Førdes Mezzing kan fort bli en ny suksess, men her vil det ikke bli satt opp ekstrakonserter da dette er festivalens avslutningskonsert.
Trondheim Jazzorkester og Espen Berg
Fjorårets JazZtipendiat-vinner, Espen Berg, har valgt ut et stjernelag av en besetning for sin versjon av Trondheim Jazzorkester. TJOs publikum kjenner til Espen Berg gjennom Marius Nesets Spellemann-prisvinnende Lion-prosjekt fra 2014. Espen har også gjort seg bemerket med sin pianotrio, som blant annet har gjort suksess i Japan nylig. Espen Berg kaller seg selv en systematiker, men med sitt sylskarpe gehør er han også en svært spontan musiker. Disse to egenskapene vil han kombinere til fulle i sitt nye verk «MAETRIX». I følge Espen vil verket fenge både den som velger å flyte av gårde med den melodiøse overflaten, og for de som heller vil dykke ned i det sammenvevde og detaljerte underlaget. Som tittelen sier er metrikk og filmen Matrix to av hoved-inspirasjonene for verket.
Årets Jazz-talent 2016 Natalie Sandtorv kvitterer for prisen med det nye prosjektet Freedom Nation.
Sandtorv er karakterisert som en kompromissløs utforsker, en fighter og en stayer som ikke er redd for å vise seg fra alle sine musikalske sider. I året som har gått siden hun fikk prisen har hun arbeidet videre med låter og komposisjoner, og i februar i år tok hun med seg et knippe utvalgte musikere i studio og spilte inn det som skal bli hennes første album. Komposisjonene har en sterk melodisk forankring med suggererende rytmer og groover, mens det tekstlige fokuset ligger på protest - og kjærlighet. Sandtorv selv sier at hun sjangermessig beveger seg innenfor moderne jazz, primal blues og indie. Med spådommer om at Natalie vil være betydelig i den videre utviklingen av norsk improvisasjonsmusikk, ser vi veldig fram til prisvinnerkonserten på Plassen kl 16.00 på åpningsdagen.
Ordet «sélébéyone» er hentet fra wolof-språket og betyr noe sånt som skjæringspunkt; en slags overgang der to enheter møtes og forandres til noe hittil ukjent. Således et svært treffende navn på det siste prosjektet til den fremadstormende amerikanske altsaksofonisten og komponisten Steve Lehman. Sammen med to rappere, senegalesiske Gaston Bandimic og Hprizm, kjent fra Antipop Consortium, og et kremensemble av jazzmusikere lagde Steve Lehman et av fjorårets beste og mest banebrytende album med musikk som er så mye mer enn jazz møter hip-hop; skiftende og pulserende rytmer, elektrisk-akustiske harmonier, og et kontemporært lydbilde, med de to rapperne som alternerer med tekster på henholdsvis senegalesisk og engelsk. Albumet er på ingen måte eksplisitt politisk, men den grensesprengende musikken Lehman og co presenterte på utgivelsen ble likevel et slående bevis på at det er mer fruktbart å krysse barrierer enn å bygge murer. Til sommeren tar Lehman tar med seg kjernen av gruppen og presenter musikken live under Moldejazz 2017.
Eve Risser - White Desert Orchestra
25 år gamle Eve Risser fra Frankrike framstår allerede som en sterk, personlig og interessant musiker i dagens mangfoldige jazzbilde. Både som pianist, og som leder av det ti mann og kvinner store «White Desert Orchestra», har musikken hennes blitt mottatt med begeistring over hele Europa. I en besetning med ti toppmusikere finner vi også den norske trompeteren Eivind Lønning. Begeistrede kritikere i mange land har vært rause med superlativene. Selv forteller Risser at hun med bandet prøver å oppnå en balanse mellom maskuline og feminine energier, og samtidig en balanse mellom komposisjon og improvisasjon. Det er en liten begivenhet når Eve Risser går på scenen i Teatret Vårt med «White Desert Orchestra» fredag under Moldejazz. For første gang får et norsk publikum anledning til å høre dette spennende ensemblet live.
Tubaisten og komponisten Daniel Herskedal fikk sitt internasjonale gjennombrudd i 2015 med albumet Slow Eastbound Train. I februar 2017 kommer han med nytt album, The Roc, som refererer til fabeldyret fra arabisk mytologi. Herskedal har de siste årene samarbeidet med arabiske musikere og vært på turnéer og studiereiser i Palestina, Syria og Libanon. Musikken på The Roc er dypt inspirert av disse musikalske møtene. Albumet bygger videre på Slow Eastbound Train og på samme måte som konserten i Molde Domkirke basert på dette albumet ble en stor suksess I 2015, er det stor sjanse for at konserten på Plassen onsdag 20. juli blir en ny suksess.
Hanna Paulsberg er en tenorsaksofonist med en sterk og kreativ personlighet. Siden etablering av sitt eget band, Hanna Paulsberg Concept, for seks år siden har hun vært en tydelig tradisjonsbærer av et afrikansk-amerikansk jazzuttrykk. Det vitterlig både koker og swinger av musikken, samtidig som samspill og frihet er viktige elementer. Deres konserter har blitt lovprist med god grunn. Da det legendariske norske jazzselskapet Odin skulle gjenoppstå i 2016, ble Hanna Paulsberg Concepts tredje plate Eastern Smiles første nyutgivelse på selskapet. Dette gir klare assosiasjoner til en lang norsk jazzhistorie med strålende saksofonister, hvor Paulsberg representerer siste generasjon ut. Paulsberg har som musiker deltatt på så mye som sju ulike prosjekter med Trondheim Jazzorkester, flere av dem med premiere på Moldejazz. Det er derfor en glede at vi denne gangen kan presentere Hanna med sitt eget band «Concept» på Teateret Vårt denne tirsdagen under årets festival.
Cory Henry and the Funk Apostles
Cory Henry og The Funk Apostles er akkurat det navnet sier de er - hengivne forkynnere av funkens budskap! Med to trommeslagere, to keyboardister, bass og trommer er dette veien til den groovende himmel. Frontmannen Cory Henry, selv om han sitter trygt bak sitt Hammond B3, er superstjerne fra Snarky Puppy. Han har vunnet Grammy to ganger og har sine musikalske røtter, ikke overraskende, i gospel, jazz og soul. The Funk Apostles er hans siste lidenskap og de fem håndplukkede musikere han har med seg vil garantert skape stemning i Alexandraparken på festivalens åpningsdag.
Sinikka Langeland - The Magical Forest
Sinikka Langelands sterke tilstedeværelse i musikken; på plate og på scenen, gjør det fristende å kalle henne en urkraft i norsk musikkliv. Med stemmen og harpeinstrumentet kantele har hun i flere tiår arbeidet med den skogfinske kulturarven noe som har resultert i flere utgivelser på det internasjonalt velrenommerte plateselskapet ECM. Sinikka er en artist som fordomsfritt krysser sjangergrenser og går opp nye musikalske stier med utgangspunkt i tradisjonen. Hun kommer til Moldejazz med sitt faste band bestående av Arve Henriksen (trompet), Trygve Seim (saksofon), Anders Jormin (bass), Markku Ounaskari (trommer), samt vokaltrioen Trio Mediæval. Prosjektet som skal fylle kirkerommet med spennende klanger og musikalsk poesi heter «The Magical Forest». Her møter det lokale og globale, det hellige og det profane og naturmystikk og kristen tro. Morgenbladet skrev at albumet var en «påminnelse om at hennes foredling av finnskogskulturen er en reel musikalsk nyvinning» og et kalte prosjektet et karrierehøydepunkt. Vi kan forvente oss en original, poetisk og storslått opplevelse i Molde Domkirke.
Pat Metheny/Arild Andersen/Gard Nilssen | Aurora | Vijay Iyer: Holding it Down - The Veterans' Dreams | Sigvart Dagsland med Tord Gustavsen | Pat Metheny & Jaga Jazzist | Vijay Iyer - Craig Taborn | Woman to Woman | Pat Metheny & Trondheim Jazzorkester | Vijay Iyer Sextet | Enrico Rava - Tomasz Stanko 5et | Monk's Casino | Vijay Iyer - Wadada Leo Smith | Moon Hooch | Vijay Iyer & The Cikada String Quartet | Harald Lassen New Quartet | Sondre Justad | Knut Anders Sørum
Billetter kan kjøpes digitalt gjennom Moldejazz sine nettsider fra kl. 13:00 15/2-17.