Branford Marsalis Quartet with Kurt Elling
Både Kurt Elling og Branford Marsalis har med stor suksess vært på Moldejazz tidligere, men denne gangen har de slått seg sammen i en ny konstellasjon. Elling gjestet festivalen for ett år siden med fullt hus og stormende jubel og da Branford Marsalis sist var i Molde begeistret han et fullsatt Bjørnsonhus. Hans kvartett er helt i toppen innen amerikansk akustisk moderne tradisjonsjazz. Albumet med den kontante tittelen «Four MFs Playin' Tunes» ble av Dagbladet kåret til beste utenlandske jazzplate i 2012. Det er sjelden det tighte Marsalisbandet inviterer andre musikere inn i sitt nærmest telepatisk samspilte univers, men de har gjort et unntak for Elling. Konserten i Bjørnsonhuset onsdag 20. juli blir eneste opptreden i Norge i 2016.
Trippelkonsert på Romsdalsmuseet
Romsdalsmuseet vil være en viktig arena for Moldejazz også i 2016 og 21. juli blir det en trippelkonsert med tre artister som komplementerer hverandre musikalsk; Esperanza Spalding, Joss Stone og Ane Brun.
Esperanza Spalding mottok den første av hittil 5 Grammy-priser i 2011. Hun er kjent for sitt kreative og stødige basspill, sin særegne og klokkeklare sang og sin karismatiske tilstedeværelse. Spalding har de siste to årene trukket seg noe tilbake, men nå er hun igjen på scenen. Kontrabassen er byttet ut med den elektriske og den store afroen er byttet ut med piskende fletter. Hun er en ny versjon av seg selv: Emily, sitt mellomnavn men også alter ego. Ifølge Spalding selv bruker hun dette alter egoet til å gjenoppdage lekenheten og kreativiteten hun hadde som barn. På den nye platen blander hun neo-soul med røff funkgitar og ekspansive jazzrytmer, og viser det hele gjennom en teatralsk linse som ifølge Spalding selv vil ta opplevelsen til et helt annet nivå når musikken framføres live. Moldejazz er meget stolt av å være den første festivalen som presenterte Spalding for Europa tilbake i 2007 og er like stolte av å være først ut til å presentere hennes nyeste musikalske prosjekt Emily's D + Evolution!
Joss Stone uttrykker seg like godt om det er R&B, soul, funk, reggae, jazz, rock eller funk. Hun vakte stor oppmerksomhet for sin stemme allerede som 13-åring og 14 år gammel signerte hun platekontrakt med EMI. Det neste tiåret solgte hun over 12 millioner plater, mottok både Brit-awards og Grammy og stod på scenen med storheter som James Brown, Rod Stewart, Stevie Wonder og Jeff Beck. Hennes siste utgivelse Water for Your Soul kom i 2015 og har fått gode kritikker bl a i the Guardian. Joss Stone er kjent for sine strålende liveopptredener og har hatt stor suksess bl a på North Sea Jazz Festival.
Ane Brun har på sin vei som artist, sanger og musiker tilegnet seg voldsomt med erfaring, noe som gjenspeiler seg både i antall utgivelser og i samarbeidsprosjekter med bl a Madrugada og Peter Gabriel. Hun har to ganger mottatt Spellemannprisen for årets kvinnelige artist, i tillegg til å ha vært nominert i en rekke andre kategorier. Ane er eklektisk, og i stadig utvikling. Hennes siste plate, When I'm Free, kom i fjor, og VG skriver "gåsehudvokal", trillet en sekser og sier låtene er en variert samling med distinkte og minneverdige identiteter". I forbindelse med plateslippet har hun uttalt at frihet er fraværet av frykt, og det er lett å tro på når man hører på den nyeste musikken hennes, og ikke minst når man ser henne i aksjon på konsert - Ane og musikken beveger seg i større sirkler, med mer kraft og intensitet! Anes konsert i hjembyen under årets Moldejazz blir en mektig musikkopplevelse.
Da Ola Kvernberg fikk oppdraget som Artist in Residence på Moldejazz var det klart at han i løpet av uka skulle utfordres både gjennom å videreføre tidligere prosjekter og skape nye konstellasjoner. Blant det siste er et helt spesielt duo- møte med Joshua Redman, saksofongiganten som også har vært Artist in Residence i Molde (2006). Kvernberg forteller at det på mange måter var et naturlig valg å plukke ut Redman til et slikt prosjekt, blant annet fordi «han er en av de musikerne jeg kjenner som er mest grenseløs. Han kombinerer et romantisk forhold til musikk med å være en intelligent musiker - han er uhyre skarp. Samtidig er han en åpen og lite selvhøytidelig fyr. Joshua er en virkelig spellemann.»
23 år etter sitt legendariske innhopp i Miles Davis-konserten og åtte år etter at hun var Artist In Residence kommer Marilyn Mazur tilbake til Moldejazz med det knallsterke prosjektet Shamania, et nytt ensemble med ti av flotteste musikerne i Skandinavia og danseren Tine Erica Aspaas. Dette er et band som tar deg med på en reise i et viltvoksende rituelt landskap, til et møte med urkraften i stemmer, musikk, rytme og bevegelse.
Christina von Bülow - saksofon, Josefine Cronholm - vokal og perkusjon, Sissel Vera Pettersen - saksofon og vokal, Hildegunn Øiseth - trompet, Lis Wessberg - trombone, Makiko Hirabayashi - tangenter, Ellen Andrea Wang - bass og vokal, Anna Lund - trommer, Lisbeth Diers - perkusjon og Tine Erica Aspaas - dans.
Helt siden starten i 1977 har Steps Ahead vært en klodens mest populære jazzgrupper. Den virtuose vibrafonisten Mike Mainieri var initiativtaker, og i årenes løp har han gjenskapt bandet i stadig nye besetninger. Blant tidligere medlemmer kan nevnes folk som Michael Brecker, Steve Gadd, Peter Erskine og vår egen Bendik Hofseth. Årets utgave av Steps Ahead står ikke tilbake for noen hva meritterte musikere angår; Saksofonisten Donny McCaslin ble kjent langt utover jazzfolks rekker da han sto sentralt på David Bowie sterke «avskjedsalbum» Blackstar. Den brasilianske pianisten og vokalisten Eliane Elias har akkurat fått Grammy som soloartist. Bassgiganten Marc Johnson har vært på Moldejazz en rekke ganger og huskes blant annet fra den berømte konserten med Bill Evans trio i 1980. Den fleksible og alltid swingende trommeslagerenBilly Kilson kompletterer denne strålende utgaven av Steps Ahead. Bandet har alltid hatt en egen evne til å variere ulike jazzuttrykk, fra straight bop-influert musikk til fusion og funk, fra søramerikanske rytmer til visitter i friere landskap. Med sin varierte musikk får Steps Ahead stor respons både hos jazzveteraner, fusionentusiaster og det unge og nyfikne publikum.
Kristoffer Eirem Quintet feat Jimmy Halperin
Shells Jazzstipendvinner 2015 Kristoffer Eikrem får sin drøm oppfylt når han under årets Moldejazz skal spille konsert sammen med den amerikanske cooljazzvirtousen Jimmy Halperin. Kristoffer Eikrem hørte sommeren 2011 duoen Jimmy Halperin og Sal Moscas album «Psalm» noe som ga inspirasjon til duoplata «Feeling / Emotion» sammen med pianist Kjetil Jerve. Albumet fikk strålende mottagelse og som de nyeste arvtagerne i pianist, komponist og pedagog Lennie Tristanos univers, høstet de en gjensidig respekt hos Jimmy Halperin. Han har vært aktiv jazzmusiker i New York siden 1970-tallet, og studerte under Lennie Tristano og senere Sal Mosca. Selv om Jimmys tid hos Tristano har satt tydelige spor, har hans kunstneriske utvikling og integritet vært sikret ved egne kunstneriske valg i moderne jazz.
Nate Wooley begynte å spille trompet profesjonelt i storband sammen med sin far allerede i en alder av 13. Men det var først mye senere, etter at han flyttet til New York i 2001 og raskt ble en sentral del av Brooklyns aktive jazz, improvisasjons og støy-miljø at jazzinteresserte verden over begynte å legge merke til ham. Wooley har siden spilt med storheter som Anthony Braxton, John Zorn, Evan Parker og mange flere, og blitt særlig kjent for å utfordre rammene for hva en trompet kan gjøre. Wooleys musikk henter inspirasjon fra, samtidig som den også oppleves som en videreutvikling av, postbop og freebop fra 60- og 70-tallet, men her kan også være aspekter av Europeisk friimprovisasjon og samtidsmusikk. På Nate Wooley Quintets andre og nyeste album, (Dance To) The Early Music gjøres nye arrangementer av musikk fra Wynton Marsalis sin post-bopperiode på utgivelser som Black Codes (From the Underground). Disse Marsalis-utgivelsene var en tidlig inspirasjonskilde for Wooley, og med et ønske om å gjenoppleve den inspirerende energien fra sin ungdom har musikken med hans grep blitt løssluppen, leken og frimodig der kvintetten tøyer, strekker, flytter på og drar i bestanddelene i originallåtene og gir komposisjonene nye former om enn med gjenkjennelige trekk. Samtidig byr albumet på et knippe komposisjoner av Wooley en av dem er skrevet sammen bandets bassist, den norske, New York-baserte musikeren og komponisten Eivind Opsvik.
Kaja Draksler / Susana Santos Silva
Kaja Draksler og Susana Santos Silva er to meget lovende og spennende musikere, komponister og improvisatorer, noe de har bevist i flere ulike sammenhenger siden de hver for seg dukket opp på den europeiske jazzscenen rundt midten av 2000-tallet.
Kaja Draksler er en slovensk pianist som i de siste årene har vært basert i Amsterdam. Likt pianister og åndsfrender som Kris Davis og Eve Risser har Draksler arbeidet frem et uttrykk som kombinerer temaer og elementer fra jazz så vel som klassisk med elementer fra samtidsmusikk. Portugisiske Susana Santos Silva, også hun for tiden med base i Nederland, spiller trompet og flygelhorn og trives like godt i avantgarde-landskap som i mer mainstream-sammenhenger. Hun har en varm og konsentrert tone, og håndterer det melodiske og lyriske like selvfølgelig som mer abstrakte mønstre. Hun har spilt med folk som Lee Konitz og Kurt Rosenwinkel samt vært en del av en europeisk-influert versjon av fantastiske Adam Lane's Full Throttle Orchestra.
Draksler og Silva hadde opptrådd sammen som duo før de spilte inn og ga ut This Love i 2015, en utgivelse som ble svært godt mottatt. Musikken beveger seg fra det kontrollerte og balanserte til det utforskende og søkende, det lekne og ettertenksomme.
Moldejazz har tidligere lansert Chick Corea - Homage to Heroes, Ola Kvernberg - Mechanical Fair, Ola Kvernberg - Steamdome, Kirsti, Ola og Erik, Ola Kvernberg og Jorunn Marie Kvernberg, Lars Vaular, Jaga Jazzist, Trail of Souls (In The Country, Solveig Slettahjell og Knut Reiersrud),Driving Miles og Building Instrument.
Billetter kan kjøpes digitalt gjennom Moldejazz sine nettsider fra kl. 12:00 23/2-16.