- Ylvis-brødrene er utrolig dyktige musikere i tillegg til å ta samtidas populærkultur på kornet, sier Moldejazz-sjef Anders Eriksson.
- Dessuten er det utrolig kult at Jon Larsen med sitt Willie Nickersons Egg-prosjekt - et hørespill og eventyr som kombinerer underfundig humor med noe av det beste fra improvisert musikk - har greid å lokke en av de virkelige legendene fra Frank Zappas The Mothers of Invention, Tommy Mars, til Molde. Han har ikke satt sin fot på europeisk jord siden Zappas død.
For Frank Zappa var "does humor belong in music" et livslang credo.
- Spør du meg, sier Hot Club de Norvège-guru Jon Larsen, lar jazz og humor seg så definitivt kombinere. Det er ingen ting i veien for at velkomponert musikk med rom til improvisert musikk ikke skal kunne utgjøre et bakteppe for et velfortalt eventyr. Det synes tydeligvis heller ikke Tommy Mars eller Mothers-kollega Arthur Barrow, som villig vekk lar seg fly inn til Norge for å kompe et eventyr lest på norsk - av hørespillkongen selv, Terje Strømdahl. Med er også Arild Andersen i en av de musikalske hovedrollene.
For de som ikke er gamle nok til å ha opplevd Frank Zappa, er ikke festivalsjef Eriksson mindre fornøyd med å ha fått på plass satiresensasjonen Ylvis-brødrene på Romsdalsmuseet torsdag 17. juli. Her får vi vaskeekte musical comedy bygget opp rundt ett knallsterkt band på elleve musikere, med blant andre Tarjei Strøm, Jonny Sjo og Karl Oluf Wennerberg i rekkene.
- Her har vi virkelig noe for hele familien. Ikke bare er Ylvis-brødrene fantastisk dyktige musikere, de tar også virkelig dagens populærkultur og - musikk på kornet. Bedre musikalsk satire skal du lete lenge etter, sier Eriksson. - Etterfulgt av en av vår tids virkelige norske headlinere, plateaktuelle og kritikerroste Sivert Høyem kan dagen vanskelig bli bedre.
Lekenhet trenger ikke være uttalt humoristisk, noe Snarky Puppy, et amerikansk fusion-band som nylig vant Grammy for beste r&b performance, er et godt eksempel på. Med ti år og nesten like mange album på baken, er det på høy tid at det Brooklyn-baserte bandet finner veien til Norge. Snarky Puppy er et utrolig samspilt band med komponist og bassist Michael League i spissen. Her får vi gjennomarbeida og velspilte komposisjoner med stort rom for instrumentalistisk utfoldelse.
Et annet godt eksempel er det forholdsvis unge, norske bandet Pixel, leda av bassist og komponist Ellen Andrea Wang. Med to album og en rekke lovpriste konserter på nakken, er Pixel virkelig noe å se fram til. I fjor ble de kåra til årets band av Dagsavisen og da NRKs Erling Wiklund anmeldte fjorårets We Are All Small Pixels, skrev han "Pixel er garantert morgendagens store norske jazz- og pop- verdenssensasjon". Men først kommer de altså til Moldejazz.
En annen som makter å blande det komponerte og fastlagte med det fri og lekne, er tsjekkiske Iva Bittova og hennes kritikerroste prosjekt Eviyan. Sammen med tabla-guru Sandeep Das, den klassiske gitaristen Gyan Riley (klassisk gitar) og Evan Ziporyn (klarinett) får vi en vakker og velspilt, men like fullt leken kombinasjon av østeuropeisk tradisjonsmusikk, indiske undertoner og ikke minst en veldig improvisatorisk glede.
Og når vi først snakker spilleglede og lek med tradisjonsmusikk, må vi ikke glemme Swedish Azz.
- Dette er Jazz på svenska for dataalderen, sier Eriksson. - Det Swedish Azz (Mats Gustafsson, Per-Åke Holmlander, Kjell Nordeson og Erik Carlsson) gjør med den svenske jazz- og folketonetradisjonen kan nesten ikke bedre. Der Jan Johansson var lyrisk og melankolsk kjører Swedish Azz på med en enorm energi og glød. Her har vi virkelig en gjeng som ikke er redd for å verken radbrekke eller utfordre.
Også Elephant9 er på plass - et band som det siste tiåret har storma fram med sin eksplosivt energiske og hammond-orgel drevne psykedeliske jazzrock. I utgangspunktet er Elephant9 en trio bestående av Ståle Storløkken, Nikolai Eilertsen og Torstein Lofthus har med seg den svenske produsenten og gitaristen Reine Fiske til Molde.
Susanna feirer i år ti år som plateartist, med ni kritikerroste album utgitt så langt. Molde gjester hun sammen med samtidsmusikkgruppa Ensemble neoN. Albumet The Forester som ble utgitt i fjor, mottok strålende anmeldelser og vant Spellemannprisen i Åpen Klasse. Filmskaper Claus A. Breda-Gulbrandsen har laget en nydelig kortfilm til tittelsporet, som hittil er vist blant annet under Oslo internasjonale filmfestival.
Trompetist Sjur Miljeteig har siden slutten av nittitallet spilt med blant andre Jaga jazzist og i Solveig Slettahjells ulike orkestersammensetninger, men tok først I fjor steget ut i solokarrieren.
- Sjur har et helt distinkt sound, sier Eriksson. - På fjorårets etterlengta debutalbum makter han å tilføre norsk jazz noe nytt med sin unike blanding av oppdaterte pop-referanser, kreative bruk av elektronikk og veksling mellom improvisert og komponert musikk.
Med sørlandspunkerne i Honningbarna får vi noe så sjelden som dansbar og hardtslående norskspråklig punk, og det med samfunnsengasjerte tekster i en tid da den politiske rocken for lengst er gravlagt.
Det er lagt ut gunstig prisete dagspass og ukespass på moldejazz.no. Vi har nå også lagt ut billetter til konserten med Ibrahim Maalouf på Teatret Vårt mandag 14. juli kl. 24.00.
Vi legger også ut et begrenset antall med billetter for de under 18 år på nattkonsertene i Teatret Vårt, Elephant9, Highasakite, Honningbarna, Snarky Puppy og Ibrahim Maalouf.
Billetter i salg nå!
For ytterligere informasjon kontakt: Festivalsjef i Moldejazz, Anders Eriksson - tlf 91 60 60 60